Logo for Ving

På reisemålet

Transport

Transport/privat bil på reiser med rutefly

Det er mulig å forhåndsbestille transport fra flyplass og hotell på de aller fleste reisemål. Dersom du har bestilt transport av oss er det viktig å lese den detaljerte informasjonen på reisedokumentene dine. Hvis du ønsker å ta med deg spesialbagasje eller bestille barnesete, ber vi deg kontakte oss slik at vi kan undersøker mulighetene for det.

Transport på charterreiser

Våre Ving-verter møter deg på flyplassen og viser deg til buss/taxi som kjører deg til hotellet. Når du skal hjem henter vi deg på angitt oppmøtested, slik at du ankommer flyplassen til riktig tid. Transporten mellom flyplassen og hotellet foregår vanligvis uten Ving-vert. Du er selv ansvarlig for at bagasjen din kommer med og av transporten ved ankomst til hotell/flyplass. Ved ankomst til reisemålet kan det oppstå ventetid.

Transport mellom reisemål kan også foregå med ferje eller båt. Ventetid kan oppstå i havnen. Ventetid kan også forekomme hvis flyet er forsinket, og man ikke når den planlagte ferje-/båtavgangen. Vær kan også spille en rolle, og stormvarsler eller lignende kan føre til forsinkelse eller tidligere avgang fra reisemålet (i enkelte tilfeller ekstra overnatting).

Av sikkerhets- og forsikringsmessige årsaker kan hverken Ving-vert eller bussjåfør løfte eller bære personer og/eller utstyr.

Dersom du ikke har bestilt hotell gjennom Ving, går din bestilte transport fra et oppsamlingssted eller et av Vings hotell. Dette opplyses ved bestilling.

Ved hjemreise vil det gis informasjon via SMS om når transporten henter deg.

Barnesete på buss-/taxi transport – chaterreiser

Vår arrangerte transport på reisemålet følger lokale sikkerhetsregler, og det er ikke barneseter i bussene. På grunn av store monteringsvariasjoner på barneseter og fordi flertallet av bussene vi benytter på reisemål innen EU kun har 2-punktsseler, er det normalt sett ikke mulig å benytte medbrakt barnesete.

Sportsutstyr på transporten – charterreiser

Transport av sportsutstyr som sykkel og golfbag, avhenger av om det er plass i bussen. På noen reisemål transporteres ikke sportsutstyr pga. forsikringsregler. Hvis det ikke er plass til sportsutstyr på bussen, betaler du selv for egen transport av utstyret.

Vår service på reisemålet

Vår service på reisemålet

På de aller fleste av våre reisemål blir du møtt av våre Ving-verter ved ankomst. Hvis du i løpet av ferien har behov for hjelp eller gode råd for å gjøre ferien best mulig, kan du kontakte våre Ving-verter.

Du mottar en SMS med kontaktinformasjon når du ankommer reisemålet. Du kan også finne denne informasjonen i app’en og på dine reisedokumenter.

Våre Ving-verter er skandinavisktalende og har samme uniform som de andre nordiske reisearrangørene i konsernet vårt. På enkelte reisemål kan du få hjelp av en engelsktalende agent via telefon. På Sunwing/Sunprime/OBC fungerer personalet i Help Desk som våre representanter. Enkelte reisemål har ikke lokal service, men du kan alltid kontakte vår svenske vakttelefon. Telefonnummer til vakttelefonen er opplyst i reisedokumentene dine.

Utflukter

Utflukter

Enkelte utflukter/arrangementer må ha et minimums antall deltagere for å kunne gjennomføres. Vi forbeholder oss retten til å flytte eller avlyse utflukten/arrangementet hvis for eksempel værforholdene tilsier at det ikke bør gjennomføres. Dersom vi må avlyse en utflukt, informerer vi om dette så snart som mulig og du får selvsagt pengene tilbake.

Utflukter gjennomføres av en skandinavisk guide (en av våre egne eller en lokal guide) eller av en engelsktalende lokal guide. Dette blir opplyst ved bestilling.

Du kan lese mer om hvilke utflukter som tilbys under hvert reisemål her: reisemål

Opphenting skjer normalt utenfor hotellet. På enkelte reisemål kan det være et eller flere møtesteder hvor du må ta deg til for opphenting. Tidspunkt og oppmøtested vil opplyses ved bestilling. Det kan skje endringer i utfluktsprogrammet. Vær også oppmerksom på at det kan være begrensninger i utfluktsprogrammet i lavsesong.
Forhåndsbestiller du utflukter hjemmefra, er du sikret plass. Utflukter kan bli utsolgt kort tid etter ankomst til reisemålet. Prisen på utflukten på reisemålet kan avvike fra prisen på forhåndsbestilte utflukter.

Informasjon om utflukter på cruise finner du under valgte respektive cruise, under viktig å vite – utflukter.

Avbestilling av utflukter

Hvis du ønsker å avbestille en utflukt er det viktig at du gir oss beskjed så snart om mulig. For å få refundert utfluktens pris, skal avbestilling skje 24 timer før utflukten starter - på visse reisemål er fristen 48 timer. Ved senere avbestilling refunderes beløpet mot fremvisning av legeerklæring.

Forhåndsbestilte billetter

Vær oppmerksom på at forhåndsbestilte billetter til teater, fotball og lignende, ikke refunderes av Ving uansett årsak til avbestillingen. Du kan selv søke refusjon for billettene hos din reiseforsikring.

Lokale forhold

Drikkevann

På enkelte reisemål bør du unngå å drikke vann fra springen. Også isterninger som kommer fra springen bør unngås.

Røyk/snus

Alle flyvninger er røykfrie. Røykeforbudet gjelder også e-sigaretter og vape.

Det fleste land tillater at man har med seg snus til eget bruk. Vær oppmerksom på at det kan variere fra land til land, og at noen land har strengere regler enn andre.

Insekter og dyr

Insekter som maur, mygg eller kakerlakker kan forekomme uavhengig av hotellstandard. Noen dyr og insekter tiltrekkes av menneskelig aktivitet, mens de fleste blir skremt av mennesker. Vi kan derfor ikke kontrollere dyr og insekters ferdsel, men vi forsøker i samarbeid med hotellene å redusere eventuelle ulemper.

Dersom du får utfordringer med dyr/insekter, ber vi deg kontakte hotellet og Ving-verten. De vil forsøke å løse problemet ved for eksempel å spraye rommet. Vi vil samtidig gjøre pelsallergikere oppmerksomme på at det finnes hotell hvor gjestene kan ta med seg husdyr.

Man kan også oppleve hanegal. Hunder og katter går ofte løse. Vi kan oppfordre eventuelle eiere til å vise hensyn, men kan ikke kreve dyrene fjernet. Det ytes ingen erstatning for ulemper med insekter og dyr.

I land hvor fuglearter er fredet, kan ikke fuglereder fjernes. Be hotellet om ekstra renhold av balkong eller terrasse ved behov. Fugler kan forekomme på spiseområder utendørs, og noen ganger flyr de inn i lobbyen eller restauranten på hotellet. Når det skjer vil hotellet forsøke å få de ut igjen, men det er vanskelig å kontrollere fugler som tiltrekkes av mat.

På eksotiske reisemål kan ville dyr som aper, firfisler og skilpadder, streife omkring. Vis hensyn til dyrene, hold avstand og unngå å mate dyrene. Les mer informasjon om vårt samarbeid med World Animal Protection.

Kjøp av varer i utlandet

Vi har ikke mulighet til å følge opp tilfeller hvor man har hatt en dårlig opplevelse i butikker på reisemålet. Dersom du ønsker å kjøpe varer i utlandet for hjemsendelse, anbefaler vi at du først gjør deg kjent med hvilke regler som gjelder for innførsel til Norge.

Høy- og lavsesong

I høysesong er det travelt på reisemålet. Restauranter, klubber og barer er åpne – alt er i gang. I løpet av høysesongen kan det dukke opp nye barer og klubber i nærheten av hotellet, noe som er utenfor vår og hotellets kontroll. Det kan også bety at det er trengsel, køer, ventetid og mange mennesker på stranden.

I lavsesong kan du ofte regne med bedre service, minimalt med køer og god plass på stranden. Til gjengjeld kan noen hotell, restauranter osv. være stengt, og reisemålet kan oppleves som mindre livlig.

I starten og slutten av sesongen kan aktiviteter/fasiliteter på hotellene være begrenset, og det kan forekomme endringer i vårt utfluktsprogram.

Strender

Vær oppmerksom på undervannsstrømmer kan forekomme. Det er viktig å innrette seg etter advarselsflaggene på strendene. Store tidevannsforskjeller og vind kan påvirke stranden og badeforholdene. Du finner iblant kråkeboller, maneter, tang og tare på strendene. Mer om strender finnes under reisemålsfakta på ving.no.

Sikkerhet

Se opp for lommetyver. Vær ekstra oppmerksom når du ankommer hotellet, tar offentlig transport, besøker markeder og generelt er/oppholder deg på folksomme områder.

Sørg for å oppbevare pass og andre reisedokumenter forsvarlig. Det samme gjelder oppbevaring av kontanter, kredittkort og andre verdisaker. Vi anbefaler at du leier en deponeringsboks straks etter ankomst til hotellet.

Vi fraråder på det sterkeste å ta med kostbare smykker og klokker på reisen, og unngå å ha dokumenter og kort som ikke blir brukt i løpet av ferien, i lommeboken

Skulle uhellet være ute og du blir utsatt for tyveri er det viktig å melde ifra til politiet.

Kjøp av varer i utlandet

Kjøp av varer i utlandet

Vi har ikke mulighet til å følge opp tilfeller hvor man har hatt en dårlig opplevelse i butikker på reisemålet. Dersom du ønsker å kjøpe varer i utlandet for hjemsendelse, anbefaler vi at du først gjør deg kjent med hvilke regler som gjelder for innførsel til Norge.

Sykdom/ulykke på reisemålet

Sykdom/ulykke på reisemålet

Ving vil gjøre sitt ytterste for å hjelpe og veilede i forbindelse med sykdom/ulykke eller dødsfall under reisen. Det er ditt forsikringsselskap og deres alarmsentral som bistår med økonomisk og praktisk hjelp når ulykken er ute, og det er viktig å kontakte dem umiddelbart. De arrangerer medisinsk behandling og eventuell hjemtransport. Husk å ta vare på kvitteringer og utførlige legeerklæringer i forbindelse med sykdom/ulykke for skadeoppgjør i etterkant.

chatbtn