Det er mulig å forhåndsbestille transport fra flyplass og hotell på de aller fleste reisemål. Dersom du har bestilt transport er det viktig å lese den detaljerte informasjonen på reisedokumentene dine. Kontakt oss hvis du ønsker å ta med deg spesialbagasje eller bestille barnesete.
Våre Vingverter møter deg på flyplassen og viser deg til bussen eller taxien som tar deg til hotellet. Vær oppmerksom på at det kan forekomme ventetid før avgang. Når det er tid for hjemreise, henter vi til avtalt tid og sted, slik at du er på flyplassen i god tid. Transporten mellom flyplassen og hotellet skjer som regel uten følge av en Vingvert. Du er selv ansvarlig for at bagasjen din blir med både til og fra transporten ved ankomst til hotell og flyplass.
Transport mellom reisemål kan også foregå med ferge eller båt, og det kan oppstå ventetid ved havnen. Hvis flyet er forsinket, kan dette føre til at du ikke rekker den planlagte ferge- eller båtavgangen. Værforhold, som stormvarsler, kan også medføre forsinkelser eller tidligere avgang fra reisemålet, og i enkelte tilfeller kan det være nødvendig med ekstra overnatting.
Av sikkerhets- og forsikringsmessige årsaker kan verken en Ving-vert eller en bussjåfør løfte eller bære personer eller utstyr.
Hvis du ikke har bestilt hotell gjennom Ving, vil transporten skje fra et oppsamlingssted eller et av Vings hoteller. Dette opplyses det om ved bestilling.
Ved hjemreise mottar du informasjon via SMS om hentetidspunkt for transporten.
Vår arrangerte transport på reisemålet følger lokale sikkerhetsregler, og barneseter er ikke tilgjengelig i bussene. På grunn av store variasjoner i monteringsmuligheter for barneseter, samt at de fleste bussene vi bruker på reisemål i EU kun er utstyrt med 2-punktsseler, er det som regel ikke mulig å bruke medbrakt barnesete.
Transport av sportsutstyr, som sykler og golfbager, avhenger av tilgjengelig plass i bussen. På enkelte reisemål kan sportsutstyr ikke transporteres grunnet forsikringsregler. Dersom det ikke er plass til sportsutstyret på bussen, må du selv dekke kostnadene for separat transport.
På de aller fleste av våre reisemål blir du møtt av våre Vingverter ved ankomst. Hvis du i løpet av ferien har behov for hjelp eller gode råd for å gjøre ferien best mulig, kan du kontakte våre Vingverter.
Du mottar en SMS med kontaktinformasjon når du ankommer reisemålet. Du kan også finne denne informasjonen i appen og på dine reisedokumenter.
Våre Vingverter er skandinavisktalende og har samme uniform som de andre nordiske reisearrangørene i konsernet vårt. På enkelte reisemål kan du få hjelp av en engelsktalende agent via telefon. På Sunwing/Sunprime/OBC fungerer personalet i Help Desk som våre representanter. Enkelte reisemål har ikke lokal service, men du kan alltid kontakte vår vakttelefon. Telefonnummer til vakttelefonen finner du i reisedokumentene dine.
Enkelte utflukter og arrangementer må ha et minimumsantall deltagere for å kunne gjennomføres. Vi forbeholder oss retten til å flytte eller avlyse utflukten/arrangementet hvis for eksempel værforholdene tilsier at det ikke bør gjennomføres. Dersom vi må avlyse en utflukt, informerer vi om dette så fort som mulig, og du får selvsagt pengene tilbake.
Utflukter gjennomføres av en skandinavisk guide (en av våre egne eller en lokal guide) eller av en engelsktalende lokal guide. Dette blir det opplyst om ved bestilling.
Du kan lese mer om hvilke utflukter som tilbys på hvert reisemål her: reisemål
Oppmøte og henting er normalt utenfor hotellet. På enkelte reisemål kan det være et eller flere oppmøtesteder du må reise til på egen hånd for videre transport. Du får informasjon om tidspunkt og oppmøtested ved bestilling. Det kan skje endringer i utfluktsprogrammet. Vær også oppmerksom på at det kan være begrensninger i utfluktsprogrammet i lavsesong.
Utflukter kan bli utsolgt kort tid etter ankomst til reisemålet, men forhåndsbestiller du utflukter hjemmefra, er du sikret plass. Det kan være forskjell i prisen avhengig av om du forhåndsbestiller utflukten eller bestiller den på reisemålet..
Informasjon om utflukter på cruise finner du her.
Hvis du ønsker å avbestille en utflukt er det viktig at du gir oss beskjed så snart om mulig. For å få refundert hele utfluktprisen, må du avbestille minst 24 timer før utflukten starter - og på enkelte reisemål er fristen 48 timer. Ved senere avbestilling refunderes beløpet kun grunnet sykdom, mot fremvisning av legeerklæring.
Vær oppmerksom på at forhåndsbestilte billetter til teater, fotball og lignende, ikke refunderes av Ving uansett årsak til avbestillingen. Du kan selv søke om refusjon for billettene hos din reiseforsikring.
På enkelte reisemål bør du unngå å drikke vann fra springen. Også isbiter som er laget av springvann bør unngås.
Alle flyvninger er røykfrie. Røykeforbudet gjelder også e-sigaretter og vape.
De fleste land tillater at man har med seg snus til eget bruk. Vær oppmerksom på at det kan variere fra land til land, og at noen land har strengere regler enn andre.
Insekter som maur, mygg eller kakerlakker kan forekomme uavhengig av hotellstandard. Noen dyr og insekter tiltrekkes av menneskelig aktivitet, mens de fleste blir skremt av mennesker. Vi kan derfor ikke kontrollere dyrenes eller insektenes ferdsel, men vi forsøker i samarbeid med hotellene å redusere eventuelle ulemper.
Dersom du får utfordringer med dyr/insekter, ber vi deg kontakte hotellet og Vingverten. De vil forsøke å løse problemet ved for eksempel å spraye rommet. Vi vil samtidig gjøre pelsdyrallergikere oppmerksomme på at det finnes hotell hvor gjestene kan ta med seg husdyr.
Man kan også oppleve hanegal. Hunder og katter går ofte løse. Vi kan oppfordre eventuelle eiere til å vise hensyn, men kan ikke kreve at dyrene fjernes. Det ytes ingen erstatning for ulemper med insekter og dyr.
I land hvor fuglearter er fredet, kan ikke fuglereder fjernes. Be hotellet om ekstra renhold av balkong eller terrasse ved behov. Fugler kan forekomme på spiseområder utendørs, og noen ganger kan de fly inn i lobbyen eller restauranten på hotellet. Når det skjer vil hotellet forsøke å få de ut igjen, men det er vanskelig å kontrollere fugler som tiltrekkes av mat.
På eksotiske reisemål kan ville dyr som aper, firfisler og skilpadder, streife omkring. Vis hensyn til dyrene, hold avstand og unngå å mate dyrene. Les mer informasjon om vårt samarbeid med World Animal Protection.
I høysesong er det travelt på reisemålet. Restauranter, klubber og barer er åpne – alt er i gang. I løpet av høysesongen kan det dukke opp nye barer og klubber i nærheten av hotellet, noe som er utenfor vår og hotellets kontroll. Det kan også bety at det er trengsel, køer, ventetid og mange mennesker på stranden.
I lavsesong kan du ofte regne med bedre service, minimalt med køer og god plass på stranden. Til gjengjeld kan noen hotell, restauranter osv. være stengt, og reisemålet kan oppleves som mindre livlig.
I starten og slutten av sesongen kan aktiviteter og fasiliteter på hotellene være begrenset, og det kan forekomme endringer i vårt utfluktsprogram.
Vær oppmerksom på at undervannsstrømmer kan forekomme. Det er viktig å innrette seg etter advarselsflaggene på strendene. Store tidevannsforskjeller og vind kan påvirke stranden og badeforholdene. Du finner iblant kråkeboller, maneter, tang og tare på strendene. Mer informasjon om strender finnes under reisemålsfakta på ving.no.
Se opp for lommetyver. Vær ekstra oppmerksom når du ankommer hotellet, tar offentlig transport, besøker markeder og generelt er/oppholder deg på folksomme områder.
Sørg for å oppbevare pass og andre reisedokumenter forsvarlig. Det samme gjelder oppbevaring av kontanter, kredittkort og andre verdisaker. Vi anbefaler at du leier en safe straks etter ankomst til hotellet.
Vi fraråder på det sterkeste å ta med kostbare smykker og klokker på reisen, og unngå å ha dokumenter og kort som ikke blir brukt i løpet av ferien i lommeboken.
Skulle uhellet være ute og du blir utsatt for tyveri, er det viktig å melde ifra til politiet.
Vi har ikke mulighet til å følge opp tilfeller hvor man har hatt en dårlig opplevelse i butikker på reisemålet. Dersom du ønsker å kjøpe varer i utlandet for hjemsendelse, anbefaler vi at du først gjør deg kjent med hvilke regler som gjelder for innførsel til Norge.
Ving vil gjøre sitt ytterste for å hjelpe og veilede i forbindelse med sykdom, ulykker eller dødsfall på reisen. Det er ditt forsikringsselskap og deres alarmsentral som bistår med økonomisk og praktisk hjelp ved en slik hendelse, og det er viktig å kontakte forsikringsselskapet umiddelbart. De bistår med medisinsk behandling og eventuell hjemtransport. Husk å ta vare på kvitteringer og legeerklæringer i forbindelse med sykdom/ulykke for skadeoppgjør i etterkant.