På reisemålet

Hotellet, måltider, transport og lokale forhold. Her finner du nyttig info om reisemålet.

Transport

Transport på charterreiser

Våre reiseledere møter deg på flyplassen og viser deg til bussen som kjører deg til hotellet. Når du skal hjem henter vi deg på hotellet slik at du ankommer flyplassen til riktig tid. Busstransporten mellom flyplassen og hotellet foregår vanligvis uten Ving-vert i bussen. Du er selv ansvarlig for at bagasjen din kommer med og av bussen ved ankomst til hotell/flyplass. Ved ankomst til reisemålet kan det oppstå ventetid på gjester som kommer fra andre flyplasser i Norden. Dersom du ikke har bestilt hotell gjennom Ving, går din bestilte busstransport til et av Vings hotell på valgt reisemål.

Les informasjon om transport til hotellet for funksjonsnedsatte.

Transport på reiser med rutefly

Det er mulig å bestille transport mellom flyplassen og hotellet på de fleste reisemålene våre.

Barnesete på buss

Barn under to år har ikke eget sete i transportbussen til og fra hotellet. På grunn av store monteringsvariasjoner på barneseter og at flertallet av bussene vi benytter på reisemål innen EU kun har 2-punktsseler, er det dessverre ikke mulig å benytte medbrakt barnesete.

Lokale forhold

Lokal mat og drikke

Bakteriefloraen i vann og jordsmonn er annerledes enn hjemme. Ved å ta noen enkle forholdsregler kan man unngå å få ferien ødelagt av såkalt “turistmage” eller andre mer alvorlige infeksjoner. Kok kranvannet før bruk og kjøp drikkevann på flasker. Skyll frukt, bær og rå grønnsaker godt, og vær forsiktig med salater, is, rått kjøtt, kylling og egg.

Insekter og dyr

Insekter som maur, mygg eller kakerlakker kan forekomme uavhengig av hotellstandard. Gi i så fall beskjed og det vil bli sprøytet. Man kan også oppleve hanegal. Hunder og katter går ofte løse. Vi kan oppfordre eventuelle eiere til å vise hensyn, men ikke kreve dyrene fjernet. Det ytes ingen erstatning for ulemper med insekter og dyr.

I land hvor fuglearter er fredet kan ikke fugleredene fjernes. Be eventuelt hotellet om ekstra renhold av balkong eller terrasse ved behov.

Utflukter

Noen utflukter og arrangement har et minimumskrav for antall deltakere som kreves for å kunne gjennomføres. Iblant samkjøres utflukter med andre reiseselskaper innad i konsernet og guidingen kan foregå på skandinavisk. Det forekommer også at utfluktene avholdes med innleide lokalguider, vanligvis da på engelsk. Opphenting til utfluktene finner ikke alltid sted ved ditt hotell og i disse tilfeller må du ta deg på egen hånd til angitt møteplass. Hvis du blir syk og derfor ikke kan delta på en utflukt med avreise innen 24 timer, skjer tilbakebetaling kun mot fremvisning av gyldig legeattest. Vi reserverer oss mot endringer i utfluktsprogrammet.

Vann og oppvarming

I perioder kan tilgangen på elektrisitet være begrenset, og rasjonering av vann kan forekomme. Vanning av hageanleggene med resirkulert vann forekommer. Dette kan medføre noe lukt. Vannet på hotellet varmes ofte opp ved hjelp av solelementer på taket. Dette kan resultere i at tilgangen på varmtvann er begrenset i perioder med lite sol. Varmtvannsbereder i leilighetene kan ha begrenset kapasitet.

Røykeforbud

Stadig flere land innfører røykeforbud på offentlige steder, og røykfrie hotell er blitt ganske vanlig. For eksempel har alle våre Sunwing Family Resorts, unntatt i Thailand og Egypt, vært røykfrie siden 2013. Det er som regel forbudt å røyke innendørs, både i leilighetene/på rommet og i fellesområder som resepsjon, bar og restaurant. Flere hotell tillater heller ikke røyking på balkongen/terrassen, men kun på anviste røykesoner på hotellområdet. Det forekommer også røykeforbud på bassengområdet og andre utendørs fasiliteter. Alle flyvninger er røykfrie. Røykeforbudet gjelder også for e-sigaretter.

Lavsesong/høysesong

I lavsesong kan aktivitetsnivået på reisemålene og hotellene være begrenset. Opprydningsarbeider kan foregå på strendene og tilbudet der kan også være begrenset. Utflukter kan bli innstilt p.g.a. for få påmeldte og antall reiseledere kan være redusert. Det kan også hende at hotell ikke åpner til fastsatt tid eller stenger tidligere p.g.a. få gjester. I høysesong vil hotellene ofte være ekstra fulle med tilhørende mer folkeliv i området. I denne perioden vil det være vanskelig å bytte rom/leilighet/hotell. Landets egne ferietider og religiøse høytider faller ikke alltid sammen med våre egne.

Forstyrrelser

På våre reisemål fortsetter dagliglivet også i turistsesongen. Søppelbilene gjør sine tidlige morgenrunder og lokaltrafikk kan forekomme døgnet rundt. Mange av våre hoteller ligger i populære ferieområder med folkeliv og dags- og kveldsaktiviteter, barer, diskotek, etc. Lydnivå og eventuelle uromomenter utenfor hotellet kontrolleres av lokale myndigheter. Dersom hotellet har bar, må en regne med at enkelte rom/leiligheter kan forstyrres av musikk og støy fra gjester. Ingen feriesteder har helt stille områder, særlig ikke i høysesongen. I muslimske land kan utropene fra moskeene høres fra de fleste hotellene og i mange land kan man forstyrres av hanegal og hundeglam.

Siden våre kontrakter inngås året i forveien, kan det i mellomtiden påbegynnes byggearbeider etc. Byggearbeider er forøvrig vanlig i turistområder, og de reisende må i en viss utstrekning være forberedt på å bli berørt av dette. Byggearbeider på hotellet har hotellet mulighet til å regulere slik at gjester i minst mulig utstrekning blir berørt. Byggearbeider utenfor hotellet eller i privateide leiligheter er vanskelig å styre for hotellet eller turarrangøren. Hotellene legger om mulig nødvendig vedlikehold og renoveringsarbeider til lavsesong.

Reisemålenes klimatyper

Thailand

Tropisk klima med høy luftfuktighet. Regntid fra mai til november, tørt og solrikt fra desember til april. Lokale variasjoner i Thailand. Den høye luftfuktigheten gjør at noen hotell oppleves som fuktige. Dette kan føre til annerledes lukt, noe som personer med allergi kan reagere på.

Middelhavsklima

Rundt Middelhavet er det et varmtemperert, fuktig klima. Typisk for dette er varme, tørre somre og milde, relativt regnfulle vintre. Atlanterhavets innvirkning gir Madeira og Kanariøyene milde vintre og varme, men ikke hete, solfyllte somre.

Subtropisk klima

Subtropisk klima innebærer lange, varme somre med en middeltemperatur i den varmeste måneden på over +20 grader. Vinteren er kortvarig og mild, og middeltemperaturen i den kaldeste måneden er over +10 grader. Frost kan forekomme.

Tropisk klima

Tropisk klima finner man rundt ekvator. Det karakteriseres av varme hele året og kraftig nedbør ofte etterfulgt av torden. Det regner ikke hele dagen og antall soltimer blir sammenlagt relativt mange. Det er mest sol om formiddagen og sent på ettermiddagen eller tidlig på kvelden. Temperaturen er høy hele året, men noe svalere fra desember til mars. Luftfuktigheten er høy. Orkansesongen i Karibien er i perioden juni – oktober.

Steppe og ørkenklima

Jordens største ørken dekker en stor del av Nord-Afrika (Sahara) og videre østover (Den Arabiske ørkenen). Somrene er svært hete. Om vinteren er det svalere først og fremst i den nordlige delen der det hender at det regner.

Hjemreisen

Hjemreise fra hotell og leilighet

Informasjon om avreisetid fra hotellet for deg som har bestilt busstransport med Ving, sendes på sms tidligst 48 timer før avreisen. Sms sendes til mobilnummeret du har registrert ved bestilling. Du er selv ansvarlig for å møte frem til angitt tid og sted. Seneste fremmøte på flyplassen er 2 timer før avgang.

Kun fly-gjester må være tilgjengelig på mobiltelefon som fungerer i utlandet om eventuelle endringer eller kontakte Ving senest 24 timer før hjemreise.

Verken Ving eller hotellene er ansvarlig for vekking ved avreise. Ting som blir oppbevart i resepsjonen må hentes kvelden før dersom du forlater hotellet om natten eller tidlig om morgenen.

Rommet/leiligheten skal forlates senest kl. 12.00 på avreisedagen. Dette gjelder selv om hjemreisen skjer etter kl. 24.00.

Sportsutstyr og annen spesialbagasje kan avvises der det er nødvendig av vekt- eller plasshensyn. Gjester som har kjøpt golfpakke hos Ving vil få sin golfbag med på bussen dersom de har kjøpt transport til/fra hotellet.

Sykdom/ulykke og eventuell hjemreise

Ving kan ikke påta seg ansvar for skade, sykdom, tyveri og lignende i løpet av reisen. Ving gir den hjelp som er praktisk mulig på stedet. Blir du syk er ikke Ving ansvarlig for behandlingen. Dette tilrettelegges av forsikringsselskapene og deres alarmsentraler i henhold til den reiseforsikring du har kjøpt. Disse skal yte øyeblikkelig økonomisk hjelp, skaffe til veie sykehusbehandling og stå for organisering av hjemtransport. Sørg for at du får en bekreftelse fra legen som har behandlet deg dersom du har vært sengeliggende i ferien. Ta vare på kvitteringer for utlegg som du eventuelt kan få refundert av ditt forsikringsselskap.

chatbtn