Regent seven seas lounge

På cruise

Aktuell informasjon og innreisekrav

Du kan lese viktig informasjon om cruise her

Reisevilkår & Transport

Reisevilkår

Utover Vings reisevilkår for cruise gjelder også rederienes egne vilkår. For mer informasjon anbefaler vi at du setter deg inn i Reisevilkår samt rederiets egne vilkår som du finner her:

Costa Cruises – viktigt å vite

Celebrity Cruises – viktigt å vite

Royal Caribbean International – viktigt å vite

Norwegian Cruise Line – viktigt å vite

Transport

Transport skjer på egen hånd.

Betalning ombord

Betaling om bord

Om bord skjer all betaling med et såkalt Sea Pass som kobles til et godkjent kreditt- eller betalingskort som sikkerhet. Vær oppmerksom på at det som regel reserveres et beløp som depositum. Disse reservasjonene gjøres for å kontrollere at kortet er gyldig. Når sluttregningen for dine kjøp om bord er betalt, vil rederiet oppheve reservasjonen. Dette kan ta fra 7–14 arbeidsdager, og hverken Ving eller rederiet kan påvirke behandlingstiden.

Tips

For Royal Caribbean International: På alle skip gis det tips til restaurant- og lugarpersonalet. Bestiller du et cruise gjennom Ving er tips inkludert i prisen (cirka 12 USD per dag). Et servicetillegg på 18 % kommer i tillegg for drikke og velværebehandlinger, og belastes automatisk din Sea Pass-konto ved kjøp om bord.

For Celebrity Cruises: På alle skip gis det tips til restaurant- og lugarpersonalet. Bestiller du et cruise gjennom Ving er tips inkludert i prisen (cirka 12 USD per dag). Et servicetillegg på 15 % kommer i tillegg for drikke og velværebehandlinger og belastes automatisk din Sea Pass-konto ved kjøp om bord.

For Costa Cruises: På alle skip gis det tips til restaurant- og lugarpersonalet. Tips utgjør cirka 11 euro per person/dag for gjester over 14 år og cirka 6 euro per person for barn 4–14 år. Barn under 4 år betaler ikke tips. Kostnaden legges automatisk på ditt Costa Card (lugarkonto) og trekkes fra ditt betalingskort når du avslutter cruiset. Et servicetillegg på 15 % kommer i tillegg for drikke og velværebehandlinger, og belastes ditt Costa Card ved kjøp om bord (uansett alder). Det betales ikke servicetillegg på drikkevarer som er inkludert i drikkepakkene.

For Norwegian Cruise Line: På alle skip gis det tips til restaurant- og lugarpersonalet. Beløpet varierer mellom 20 og 25 USD per person/dag, avhengig av lugarkategori. Et servicetillegg på cirka 20 % kommer i tillegg for drikke og velværebehandlinger og belastes automatisk din Sea Pass-konto.

Utflukter

Utflukter

Disse kan som regel forhåndsbestilles online på rederienes nettsider, senest 4-10 arbeidsdager før avreise. Du kan også bestille utflukter om bord, så lenge det er ledige plasser. Tidspunktene for utfluktene kan endres og utflukter kan også bli innstilt hvis det er for få deltagere. Vær oppmerksom på at du må ha legeerklæring for å få refundert beløpet for utflukten.

Endring av ruter

Endring av ruter

Hverken Ving eller rederiene kan garantere at alle skipene ankommer samtlige annonserte havner eller tidspunkt, eller følger den annonserte reiseruten til punkt og prikke.
Rederiet og fartøyets kaptein har rett til å utelate havner, legge til ved andre havner og avvike fra den annonserte reiseruten. Endringer i reiseruten gjøres som regel av hensyn til gjestenes sikkerhet, og det er ingen prisavslag for dette.

Mat og drikke

Mat og drikke

Middagen serveres i to bordsetninger, tidlig og sen. Ønsket middagstid angis ved bestilling av reisen. Ønsker i forbindelse med bordsetning og plassering kan ikke garanteres, men rederiene gjør sitt beste for å imøtekomme ønsker.

På Norwegian Cruise Line er det ingen faste bordsetninger og du bestemmer selv når og hvor du vil spise.

Hos noen rederier og i noen lugartyper er drikkepakke inkludert i cruiset. Hvis drikkepakke ikke er inkludert, kan du selv bestille dette på forhånd eller om bord på skipet.

Bestiller du Free at Sea på Norwegian Cruise Line må dette bestilles og betales minst 4 uker før avreise.

Drikkepakke kan forhåndsbestilles eller kjøpes om bord.

I enkelte restauranter må man betale en kuvertavgift. Om bord finner du tydelig informasjon om i hvilke restauranter du kan spise uten ekstra kostnad.

Hotellopphold før eller etter cruiset & Ekstrasenger

Hotellopphold før eller etter cruiset

Frokost er kun inkludert på hotellet når det står i hotellteksten, på reisedokumentet og på hotellvoucheren. Hvis du ønsker frokost og det ikke er inkludert, kan du som regel betale direkte til hotellet.

Ekstrasenger

Ekstraseng betyr oppredning i sovesofa, køyeseng eller sammenleggbar seng av enklere standard. Noen ganger er ekstrasengen montert til veggen. Man kan ikke forvente samme komfort som i en ordinærseng, og ekstrasengen er ofte kortere og smalere. Som regel må du re opp ekstrasengen selv. Ekstraseng vil også redusere plassen i lugaren.

Ombordstigning & Språket om bord

Ombordstigning

Tidspunkt for ombordstigning på det aktuelle cruiset står på reisedokument ditt. Hvis du ikke er om bord på skipet senest 90 minutter før planlagt avgangstid, vil vi gå ut fra at du ikke skal være med på cruiset. Cruiset blir ansett som avbestilt og du har ikke rett til tilbakebetaling av kjøpesummen utover tilbakebetaling av skatter og avgifter.

Språket om bord

Det offisielle språket om bord er engelsk. Noen av de ansatte snakker også andre språk, som fransk, tysk, italiensk og spansk. Utflukter foregår på engelsk om ikke noe annet er oppgitt. All kommunikasjon, som informasjonsmeldinger og nyhetsbrev er også på engelsk. Det er ikke skandinavisktalende besetning eller guider.

Gjester med spesielle behov & Cruise og graviditet

Gjester med spesielle behov

Skipene har et begrenset antall lugarer som er tilpasset for bevegelseshemmede gjester. For å bestille en slik lugar kan du kontakte oss på 915 088 88. Rullestolbrukere må ta med egen rullestol. I enkelte anløpshavner legger ikke skipet til kai. Transport til land skjer med mindre tenderbåter som kan forhindre rullestolbrukere å gå i land. Gjester med nedsatt funksjonsevne eller medisinske plager må kunne klare seg selv eller reise sammen med noen som kan bistå med all nødvendig hjelp. Alle rederier forbeholder seg retten til å nekte en person å reise om personens fysiske eller psykiske tilstand ikke tillater det, eller om han eller hun kan komme til å trenge mer pleie enn det reisefølget eller personalet om bord kan tilby.

Cruise og graviditet

Som gravid kan du reise på cruise til og med uke 23 av svangerskapet. Det er viktig at du selv undersøker rederiets regler før du bestiller cruiset. Les mer på rederienes hjemmesider.

Royal Caribbean International
Celebrity Cruises
Norwegian Cruise Line
Costa Cruises

Etter hjemkomst

Reklamasjon

Hvis du ikke er fornøyd med reisen/hotellet er det viktig at du kontakter oss.

På reisemål hvor vi har personale, er du velkommen til å kontakte våre Ving-verter. På reisemål hvor vi ikke har personale, ber vi deg kontakte oss på det telefonnummeret som er opplyst på reisedokumentet ditt. På den måten får vi muligheten til å hjelpe deg.

Reklamasjoner på feil eller mangler i løpet av ferien din må meldes snarest. Kontaktinformasjon finner du på reisedokumentet, i våre avreisemail og i SMS som vi sender deg når du ankommer reisemålet. Du kan også finne kontaktinformasjon i Ving app’en.

Hvis du ikke ble fornøyd med hjelpen du fikk på reisemålet, kan du sende oss en reklamasjon her. For at vi skal kunne følge opp henvendelsen din må vi ha mottatt reklamasjonen senest fire uker etter hjemkomst.