Logo for Ving
Familj på bergsvandring på Gran Canaria

Praktisk informasjon om våre utflukter

Påmelding

Bestill hjemmefra
En del utflukter kan bestilles allerede hjemmefra, enten samtidig som du bestiller reisen din eller når du allerede har bestilt på ”Min Side”, senest 7 dager før avreise.

Senest 24 timer før utflukten får du praktisk informasjon fra vårt personale på reisemålet. Informasjonen får du enten som SMS på samme nummer som du oppga når du bestilte reisen din, eller via velkomstmaterialet på flyplassen. Hvis du ikke har mottatt billetten dagen før utflukten, ber vi deg kontakte oss på vår servicetelefon.

Bestill på stedet/reisemålet
Påmelding og betaling gjøres hos din Vingvert på treffetidene på hotellet eller via vår servicetelefon. Påmelding er ikke bekreftet før betalingen er gjennomført. Påmelding til dagsturer må vanligvis skje senest kl. 13.00 dagen før utflukten og for kveldsturer, senest kl. 13.00 samme dag. Tid for påmelding kan imidlertid variere avhengig av utflukt/reisemål. Du kan alltid ringe vår servicetelefon for å høre om det er noen ledige plasser igjen på utflukten du ønsker.

Betaling
Bestiller du utflukten på reisemålet, betaler du samtidig med påmeldingen. Det enkleste er å gå via betalingslinken vi sender deg på SMS. Du kan også betale utflukten med kort (Visa eller Mastercard) i treffetiden på hotellet. På reisemål der vi har servicekontor kan du også betale utflukten der. Nærmere informasjon får du ved påmelding. På alle våre reisemål er vi kontantfrie.

Pris
Barn under 2 år er gratis, men får ikke eget sete i bussen. Barn fra 2–11 år betaler ofte halv pris, se utfluktsprogrammet. Se under respektive utflukt hva som er inkludert i prisen.

Tidlig avreise
Hvis utflukten starter før hotellets frokostservering har åpnet, snakk med hotellet kvelden før, og hotellet kan servere deg en alternativ frokost eller om du kan få med deg en frokostpose.

Opphenting/møteplass
Vi henter deg som oftest utenfor hotellet ditt men på enkelte reisemål har vi en eller flere møteplasser hvor våre gjester kommer seg på egen hånd for felles opphenting. Tid og sted får du når du bestiller utflukten.

Transport
Alle busser og båter som vi benytter til utfluktene er forsikrede og båtene har redningsvester. For alles trivsel er bussene røykfrie. Pauser for å strekke på beina gjøres med jevne mellomrom.

Utfluktsguide
Utfluktene ledes av skandinavisktalende guide (enten vår egen guide eller en lokalguide), eller med engelsktalende autorisert guide. Les mer under respektive utflukt.

Hvis det står Skandinavisk/Engelsktalende guide, betyr det at vi har skandinaviske guider hvis vi selger nok billetter til å ha egen buss. Det kan forekomme at vi kjører delt buss med engelske gjester, og da blir det guiding på både engelsk og skandinavisk.

Lurt å ta med
En flaske vann er alltid lurt å ta med. En genser, da aircondition ofte gjør det kjølig. Gode sko og klær etter vær og type utflukt. Langarmet genser og bukser anbefales ved besøk i kirker eller i religiøse bygninger. Ta gjerne med våtservietter og/eller antibac.

Måltider på utfluktene
På noen utflukter er mat og drikke inkludert i prisen, mens på andre kan det kjøpes i tillegg. Hvis du har spesielle krav til mat og drikke (vegetar, glutenfritt e.l.), kan det vanligvis ordnes dersom du gir beskjed til en Vingvert i god tid før utflukten.

Tips
Hvis du vil gi tips til sjåføren og til den autoriserte guiden settes det stor pris på. Spør Vingverten om anbefalt beløp.

Avbestilling
Ved avbestilling senest 24 timer før utflukten starter, tilbakebetales hele summen. Ved senere avbestilling må man ha legeerklæring for å få refundert pengene.
Unntak fremkommer under respektive utflukt. For eksempel utflukter med fly og hotellovernattinger. I Egypt må du avbestille senest kl. 23.00 to dager før en dagsutflukt og senest kl. 23.00 tre dager før en todagersutflukt.

Innstilte utflukter
For at utfluktene skal gjennomføres kreves det et minimum antall deltagere. Vi forbeholder oss retten til å flytte eller innstille utflukten hvis f.eks. værforholdene gjør at den ikke kan gjennomføres. Hvis en utflukt blir innstilt av en eller annen grunn, vil vi selvfølgelig gi beskjed om dette så snart som mulig og refundere pengene.

Fordeler ved å bestille hos Ving:
Det er flere fordeler ved å bestille utflukten din hos Ving. Du kan være sikker på at all nødvendige forsikringer er i orden i tillegg til at alle sikkerhetskrav er oppfylt. I tillegg er det tydelige regler for endringer og avbestillinger, og hvis du får problemer eller er misfornøyd med utflukten, vet du alltid hvor du skal henvende deg. Alt dette får du på kjøpet når du bestiller utflukten hos Ving.

Bestiller du et annet sted, anbefaler vi deg at du for din egen skyld først sjekker hvordan det ligger an med forsikringer, sikkerhet, endringer og annet som skiller en seriøs arrangør fra en useriøs.

Ansvarlige utflukter

En populær ferieaktivitet er å delta på utflukter, og vi inkluderer selvsagt også utfluktene i vårt bærekraftarbeid. Derfor har vi analysert og merket flere av utfluktene våre med symbolet ”Travel with care”, for at det skal være enklere for deg å velge. For å få merkelappen må ekskursjonene oppfylle ett eller flere av følgende tre kriterier:

1. Fossilfri transport
Dersom utflukten innebærer bruk av transportmidler som utelukkende går på vindkraft, strøm eller tilsvarende, og ikke fossilt brennstoff, opplyser vi om dette.

2. Ingen engangsartikler – lokalprodusert mat og drikke
Dersom utflukten inkluderer mat eller drikke, skal det ikke benyttes engangsartikler som plastkopper, -bestikk eller liknende. All inkludert mat og drikke skal være lokalprodusert innenfor en radius av 50 km. Er restaurantbesøk inkludert, skal restauranten være lokal – ikke en del av et internasjonalt konsept.

3. Bevaring av lokalt miljø og kultur
Dersom utfluktens hovedattraksjon omfattes av vern gjennom et offentlig program, f.eks. gjennom UNESCO, som naturreservat eller av lokale forskrifter, er dette oppgitt.

Flere av Vings utflukter oppfyller minst ett av disse tre kriteriene. For å finne merkede utflukter skal du se etter Travel with care-symbolet i ruten ”Utflukter” for det aktuelle reisemålet.