Ungarn var vertskap for sitt første Grand Prix allerede på 30-tallet, men deretter drøyde det helt til motorsporten fant tilbake til landet.
På grunn av 2. verdenskrig og Jernteppet var det først på 60-tallet som man igjen kunne oppleve motorsport i Ungarn. I begynnelsen av 80-tallet var det et ønske om et Grand Prix på andre siden av Jernteppet, og man forhandlet med Sovjetunionen for å kjøre et løp i Moskva. Men i løpet av sommeren 1983 vendte sportens beslutningstakere seg bort fra Moskva, for i stedet å bli oppmerksomme på Budapest i Ungarn hvor de nasjonale myndighetene gjerne ville se landet på kartet til den globale motorsporten.
Til å begynne med foreslo man et løp på en bybane i Budapest, men det hele førte til at man besluttet å bygge en helt ny bane i en dal 19 km utenfor Budapest.
Dalsidene var naturlige utsiktspunkter for tilskuerene og i 1985 ble arbeidet med Hungaroring påbegynt. Banen åpnet i 1986 og var vertskap for sitt første Formel 1-arrangement i august samme år. Det ble en stor suksess, med nærmere 200.000 fans.
Selv om det er en trang og svingete bane, har den skapt noen spennende løp, ett av de mest minneverdige var Thierry Boutsens seier i 1990, da han slog Ayrton Senna med 0,3 sekunder. Like spektakulært var løpet i 1997 hvor Damon Hill i Arrows oppsiktsvekkende passerte Michael Schumachers Ferrari, bare for å miste seieren på grunn av mekanisk feil i aller siste runde.
I grunnprisen er såkalte "General Admission"-billetter inkludert. Det er ståplasser i et område rundt større deler av banen. Da det er veldig kupert ser man veldig godt på enkelte deler av området. Som regel ser man allikevel en kortere del av banen enn man gjør fra tribunen.
Mot tillegg kan du bestille billetter på Silver 1- og Silver 3-tribunen samt på Gold 1 og Super Gold.
Silver 1: Ligger ved den siste svingen hvor bilene øker farten før neste runde. Her har du også fin utsikt over både start- og målstreken.
Silver 3: Ligger langs kurve 14, som åpner seg mot målstreken. En veldig teknisk sving som krever mye av førerne.
Gold 1: Ligger langs start- og målstrekket, og begynner ved startlinjen. Det innebærer at du både ser start og målgang, i tillegg til når bilene aksellererer inn i første sving.
Super Gold: Opphøyde seter på Gold 1, som gjør at du ser enda bedre.
I reisen inngår en såkalt weekendbillett. Den gjelder for fredag, lørdag og søndag.
I reisen inngår en såkalt helgebillett. Den gjelder for fredag, lørdag og søndag.
Transport mellom flyplassen og hotellet er ikke inkludert. Det går både busser og tog til sentrum.
Transport til Formel 1-banen
Din Formel 1-pakke inkluderer en weekendbillett. Det innebærer at du har tilgang til treningsløpet på fredag, lørdagens kvalifisering og til hovedløpet på søndag. Transport med buss mellom hotellet og Formel 1-banen er inkludert lørdag og søndag, i tillegg til reiselederservice (engelsktalende). Vil du besøke banen på fredagen, ordner du transport på egen hånd. Reisetiden mellom hotellet i Budapest og Hungaroring er ca. 45 minutter, men kan ta opptil 1,5 time avhengig av trafikken.
Du reiser på egen hånd. Det finnes representanter for Sportsbreaks på reisemålet som du kan kontakte hvis det er nødvendig. Telefonnummeret finner du i dine reisedokumenter.
Ungarske myndigheter har innført en turistskatt på overnattinger i Budapest. Skatten gjelder samtlige hotell og leilighetshotell og betales der. Skatten kan variere avhengig av hotellet, men utgjør ca. 4 % av bokostnadene pr. natt. Skatten betales direkte til hotellet, og senest ved avreise.
Forint (Ft/HUF). Beste kursen får du i bankene, hvis du veksler i Ungarn.
I reisen inngår en såkalt weekendbillett. Den gjelder for fredag, lørdag og søndag.