Logo for Ving
Ekspertenes tips

Bli med til Sør-Afrika

10 dager i Sør-Afrika

Se ville dyr som løver og pingviner, opplev naturen og prøv deg på golf, gåturer og smak vin – alt på en og samme reise til Sør-Afrika. Med nøye planlegging kan man få mange fantastiske opplevelser på bare ti dager. Her kommer et forslag til reiseplan basert på hvordan vi la opp vårt program for noen år siden.

Tekst og bilder: Jessica Westberg
Publisert: 23.11.2022

Eventyr i Sør-Afrika.

Mange eventyrlige opplevelser venter i Sør-Afrika.

Se ville dyr i Sør-Afrika

Se ville dyr i deres naturlige habitat.

Dag 1: Strandliv & V&A Waterfront

Start ditt besøk i Cape Town med en gåtur på stiene ved fjellet Lionshead, eller en lang rusletur langs havet, helt til fantastisk vakre Clifton Beach for å nyte litt solskinn. Ved Clifton er det fire små strender som man går ned til via trapper. Det finnes hverken butikker eller kiosker på noen av strendene, så ta med det du vil spise eller drikke.

Spis middag ved turistområdet V&A Waterfront, hvor du kan prøve eksotisk mat. Hva sier du til grillet zebra, krokodille, struts, vortesvin eller prærieantilope? Generelt er stedet et matparadis for deg som elsker kjøtt. Selvfølgelig kan du også spise smaksrik fisk, skalldyr og gode grønnsaker.

En stor fordel med Sør-Afrika er at det ikke er noen stor tidsforskjell, så du behøver ikke å tenke på jetlag.

Clifton Beach, sør for Cape Town

Blue Flag-stranden Clifton Beach ligger like sør for Cape Town.

V&A Waterfront.

I V&A Waterfront finner du massevis av restauranter, butikker og underholdning.

Dag 2: Kapp det gode håp

Dra på en hyggelig heldagsutflukt til Kapp det gode håp. Å stoppe ved Boulders Beach er et must. Her kan du se hundrevis av søte pingviner i det fri, fra ulike utsiktsplasser. Stranden er for det meste avsperret, slik at man ikke kommer for nær og forstyrrer pingvinene.

Reis så videre for å gå opp til fyret ved Kapp det gode håp, før ferden går tilbake til Cape Town.

Det finnes massevis av utfluktspakker med ulike typer stopp på veien, for vakker utsikt, opplevelser og aktiviteter – det er bare å velge det som interesserer deg mest.

Pingviner på Boulders Beach.

På Boulders Beach utenfor Cape Town kan du se ville pingviner.

Sør-Afrika byr på en innholdrik ferie.

Sør-Afrika er perfekt for alle som vil ha en innholdsrik ferie.

Kapp det gode håp er vel verdt et besøk.

Kapp det gode håp er ikke (som mange tror) Afrikas sørligste punkt - men vel verdt besøket likevel.

Dag 3: Gåtur & skalldyr

Gå tur på Table Mountain, også kjent som Taffelberg, om været tillater det. Det blåste for mye denne dagen, så vi dro i stedet til den storslagne botaniske hagen Kirstenbosch, hvor vi bestilte en guidet tur i parken. Da var også en tur opp langs den vestre siden av Taffelberg inkludert, totalt en 3 timers gåtur.

Til middag spiste vi et skalldyrsplatå i solnedgangen ved Camps Bay, som anses å være en trendy strand. Her var det mange restauranter og kaféer, og folkeliv på stranden.

Den botaniske hagen Kirstenbosch.

Den botaniske hagen Kirstenbosch ligger ved foten av Table Mountain.

Camps Bay, med Lionshead i bakgrunnen.

Trendye Camps Bay og Lionshead i bakgrunnen.

Det sørafrikanske kjøkken er en opplevelse.

Det sørafrikanske kjøkkenet byr på mange smaksrike opplevelser.

Dag 4: Vinsmaking, piknik & Taffelberg

Siste dag i Cape Town slo vi til med vinsmaking i Warwick i Stellenbosch, med påfølgende piknik. Til maten fikk vi velge ut vinen vi likte best fra vinsmakingen.

Det finnes mange ulike opplegg og vinsmakinger, man kan reise med hop on/hop off-busser og stoppe på ulike steder, eller du kan, som vi, bli lenger på ett sted.

På ettermiddagen var vinden rolig, så vi tok oss endelig opp med taubane til toppen av Taffelberg. For en magisk plass! Wow!

Også denne kvelden spiste vi en virkelig god middag. Vi dro til The Pot Luck Club, som er en hipp restaurant i bygget The Old Biscuit Mill. Et besøk er varmt anbefalt, og husk å bestille bord i forveien.

Taffelberg tilbyr en spektakulær utsikt over Cape Town.

Fra Taffelberg er utsikten over Cape Town spektakulær.

Taubanen opp til Taffelberg.

Taubanen opp til Taffelberg er en opplevelse i seg selv.

Vinsmaking i magiske omgivelser.

Vinsmaking i omgivelser som dette gir opplevelsen det lille ekstra.

Dag 5-6: Safari i Krugerparken

Innenriksfly fra Cape Town til Nelspruit tar ca. 2,5 timer. Vi bestilte leiebil, for selv om man kjører på venstre side i Sør-Afrika, så er det i prinsipp bare en landevei strake veien til Krugerparken, så det gikk veldig fint. Vi bega oss ut på første safaritur allerede på ettermiddagen, og så rundt 15 elefanter, like mange flodhester, noen sjiraffer, nesehorn og zebra, samt flere flokker med impalaer!

På kveldsturen pleier man stanse ved et passende vannhull hvor man får gå ut av bilen og drikke en såkalt sundowner, en drink i skumringen mens man titter på dyrene som kommer til vannhullet. Vi fikk se flodhester i solnedgangen, en veldig spennende og fin opplevelse.

Opplegget for morgensafarien er at man blir vekket veldig tidlig (vi ble vekket 04.20) og får noe lite å drikke/spise (vi fikk kaffe/te og en kavring) før man drar avsted. Det er på denne tiden dyrene er mest aktive og sjansene for å se dem er størst.

Guidene er kunnskapsrike og forteller gjerne alt man vil vite. Etter noen timer var vi tilbake og fikk servert frokostbuffé, påfulgt av egentid for å bade i bassenget eller bare slappe av. Tidlig på kvelden, før middag, drar man ut igjen på neste tur blant dyrene og enda en sundowner på et magisk sted.

Jeg synes det er nok med to dager på lodge med 3–4 safariturer, da rekker man å se de fleste dyrene flere ganger. En fantastisk opplevelse!

Krugerparken, en av Afrikas mest kjente safaridestinasjoner.

Krugerparken er en av Afrikas mest kjente safaridestinasjoner - ikke uten grunn.

Masse spennende opplevelser på safari i Sør-Afrika.

På safari i Sør-Afrika venter dyreopplevelser i verdensklasse.

Flodhest, ett av Afrikas farligste dyr.

Visste du at flodhesten anses å være et av Afrikas farligste dyr?

Dag 7: Eswatini

Etter en siste safaritur og en god frokost forlot vi Krugerparken og kjørte videe til det lille kongedømmet Eswatini, tidligere kjent som Swasiland. Det gikk fint å kjøre med leiebilen inn i et nytt land mot en mindre avgift, og litt signering av papirer ved grenseovergangen. Bilveien til Eswatini var en opplevelse i seg selv, vakker, kupert og med litt kyr og geiter å se opp for. Et veldig interessant og spennende land, hvor vi klarte oss bra med engelsk og kroppsspråk. Vi passet på å bare henge ved bassenget og kose oss når vi kom frem.

Sør-Afrikas naboland Eswatini er enkelt å ta seg til.

Fra Sør-Afrika er det enkelt å komme seg til nabolandet Eswatini.

Eswatini - tidligere kjent som Swaziland.

Dag 8: Kultur & golf

Eswatini er veldig lite, men selv der finnes det et par safariparker. Vi valgte likevel andre aktiviteter, og delte oss opp denne dagen. Jeg og min mann valgte å besøke en kulturby hvor vi fikk lære om landets historie, tradisjoner, og se en danseoppvisning. Våre venner Jenny og Daniel dro til den kongelige golfbanen, med noen ekstra hinder i form av nysgjerrige aper.

Dag 9: Johannesburg

Etter frokost og litt tid ved bassenget kjørte vi tilbake til Sør-Afrika og Johannesburg. Vi dro til flyplassen for å levere tilbake leiebilen, og tok så en taxi til hotellet. Vi ville ikke kjøre i byen, med tanke på både venstretrafikk og at det er lett å kjøre seg vill, da det tross alt er en del områder med høy kriminalitet som man bør unngå.

Dag 10: Apartheid Museum

På vår siste dag i Sør-Afrika gjorde vi et viktig, lærerikt og følelsesmessig sterkt besøk på Apartheid Museum. Det var fint strukturert i ulike rom, med bilder, film og lyd. Da vi var der hadde de også en ekstra utstilling om Nelson Mandela. En fin avslutning på en magisk reise!

Apartheid Museum.

Apartheid Museum i Sør-Afrika - fint, viktig og lærerikt.

Ekstra tips for Cape Town

Ha en så fleksibel plan som mulig for dine dager i Cape Town. Dra opp til Taffelberg (Table Mountain) ved første og beste anledning når det er bra vær, været endrer seg fort og det kan være lang kø til taubanen. Fjellet som reiser seg over Cape Town er ca. 1000 m høyt, og fra toppen får man se den mektige utsikten over byen og havet. Man kan velge mellom en taubane (som roterer 360 grader samtidig som den går oppover) eller gå gå opp (det finnes flere ulike stier opp, fra et par til flere timer).

Vil du besøke Robben Island der Nelson Mandela satt fengslet, må du bestille i god tid i forveien, da utflukten er veldig populær. Vi lyktes ikke med å få det med på vår reise denne gangen.

Ikke gå til fots ute etter mørkets frembrudd, det fungerer bra å ta taxi og uber. Det er også busser for "hop on/hop off sightseeing" som stopper både i og utenfor Cape Towns sentrum, for eksempel et stopp ved Taffelbergs taubanestasjon, og bydelen V&A Waterfront. Da er også høretelefoner med innspilt guiding på ulike språk inkludert.

Jessica Westberg

Jessica er en sann globetrotter – hun har reist til flere land enn vi andre har våget å drømme om. Her deler hun sine opplevelser fra cruise, safarier, skikjøring i alpene, og mye annet.

Vil du lese flere liknende artikler?