Har du en funksjonsnedsettelse og trenger ekstra tilrettelegging på reisen, hjelper vi deg gjerne. Her finner du informasjon om anbefalte hotell, transport av rullestol og medisinsk utstyr samt assistanse og tilpasning på flyreisen og videre transport.
Hotellene vi anbefaler har rom som er delvis tilpasset bevegelseshemmede, og som er godkjent i henhold til lokal standard, men ikke nødvendigvis etter skandinavisk standard.
Alle våre kunder har forskjellige behov og krav til hotellet og leiligheten/rommet. Antall rom tilpasset bevegelseshemmede er begrenset. Derfor er det viktig at du kontakter oss ved bestilling, slik at vi kan finne et alternativ som passer for akkurat deg og dine behov.
Vi kan ikke garantere tilgang med rullestol til alle hotellets fasiliteter.
På samtlige reisemål er det mulig å bestille spesialtransport når du reiser på en charterreise med oss.
Dette er et kjent og veletablert rehabiliteringssted på Tenerife, som i mange år har vært populært blant reisende med bevegelseshemming. Leilighetshotellet ligger fint til, bare ca. 400 meter fra strandpromenaden i Los Cristianos.
Her finnes både leiligheter og fasiliteter tilpasset bevegelseshemmede.
Mar y Sol er et kjent og veletablert rehabiliteringssted på Tenerife, som i mange år har vært populært blant reisende med bevegelseshemming. Leilighetshotellet ligger fint til, bare ca. 400 meter fra strandpromenaden i Los Cristianos.
For å kunne ta med medisinsk utstyr, som f.eks. respirator, CPAP, oksygen, stomiutstyr, rullestol/elektrisk rullestol e.l., må det godkjennes av det flyselskapet du skal reise med. Derfor er det viktig at du oppgir korrekt informasjon til Ving så fort reisen er bestilt. Det gjør du via skjema for medisinsk utstyr (charterreiser - åttesifret bestillingsnummer).
Tar du med egen rullestol, må den registreres ved innsjekking og deretter leveres ved skranken for spesialbagasje.
Har du bestilt rullestolassistanse sammen med reisen din, vil flyplassens assistanseteam hjelpe deg fra det øyeblikket du har sjekket inn og til du er på plass i flyet. Når flyet ankommer reisemålet, blir du også møtt der og får hjelp videre til bagasjeutleveringen. Litt ventetid kan forekomme både ved avreise og ankomst.
Det er viktig at du som rullestolbruker er ved gaten i god tid, ettersom du som oftest slipper om bord på flyet før alle andre.
Hvis du skal ha med deg en elektrisk rullestol på reisen ber vi deg informere oss om dette via dette skjemaet så snart du har bestilt reisen.
På grunn av vekt- og plassbegrensninger kan flyet kun ta med et begrenset antall elektriske rullestoler.
Krav til rullestolen under flytransport:
Krykker og rullator
Reiser du med Sunclass kan du alltid ta med deg krykker som håndbagasje (gjerne sammenleggbare). Vær oppmerksom på at det ikke er tillatt å ha med krykker med isbrodder på. Reiser du med andre flyselskap finner du regler for håndbagasje hos det enkelte flyselskap.
Har du med deg rullator som du ikke trenger å bruke på flyplassen, kan du levere denn i innsjekkingen. Du trenger ikke å kontakte flyselskapet eller Ving på forhånd. Det er opp til hver enkelt flyplass/handlingagent å bestemme om det er mulig å ta med egen rullator til utgangen/gaten (sammenleggbar).
Skal du på cruise med Ving? Mer informasjon til deg som reiser med funksjonsnedsettelse finner du under Nyttig informasjon på den aktuelle cruise-siden på ving.no.
Det finnes en sammenleggbar rullestol om bord på alle Sunclass Airlines' fly. Denne kan benyttes til og fra toalettene. Du må kunne komme deg opp i og ut av stolen på egen hånd, eller med hjelp av din ledsager. Besetningen kan hjelpe deg til og fra toalettet, men ikke løfte eller hjelpe deg på toalettet.
Er du avhengig av rullestol er det tre typer assistanse du kan velge mellom:
• Assistanse for deg som kan gå korte strekninger.
• Assistanse for deg som ikke kan gå i trapper.
• Assistanse for deg som ikke kan gå.
Uavhengig av hvilken type assistanse du bestiller, foregår den med rullestol på flyplassen. Selv om det er personale fra flyselskapet eller Ving tilstede har de av forsikringsmessige årsaker ikke lov til å løfte/bære gjester med spesielle behov, eller bagasje.
I kategorien funksjonsnedsettelse inngår personer som er døv, blind, psykisk funksjonshemmet og personer som pga. alder eller sykdom kan ha problemer med å komme seg på og av flyet. En passasjer regnes som bevegelseshemmet dersom han/hun ikke kan ta seg til en nødutgang raskt og uten hjelp.
Trenger du hjelp på flyplassen, oppgir du dette i forbindelse med bestilling av reisen.
Om bord på Sunclass Airlines
Alle flyene våre har en sammenleggbar rullestol om bord. Denne kan benyttes til og fra toalettene. Du må kunne komme deg opp i og ut av stolen på egen hånd, eller med hjelp av din ledsager. Besetningen kan hjelpe deg til og fra toalettet, men ikke løfte eller hjelpe deg på toalettet. Reiser du med et av våre andre flyselskaper, ber vi deg kontakte oss for å sjekke om det er mulighet for sammenleggbar rullestol om bord, da plassen i kabinen kan variere mellom ulike flymodeller.
Øvrige flyselskap
Se oversikt over hvilke flyselskap vi samarbeider med.
Sunclass Airlines
Les om reglene for medisin i håndbagasjen
Øvrige flyselskap
Finn flyselskapet i oversikten og les om reglene for håndbagasje hos det flyselskapet du skal reise med.
Sunclass Airlines
Les om reglene for krykker, stokk og rullator som håndbagasje
Øvrige flyselskap
Finn flyselskapet i oversikten og les om reglene for håndbagasje for det flyselskapet du skal reise med
Sikkerhetsreglene avgjør hvilken plass du skal sitte på om bord i flyet, dersom du har nedsatt funksjon.
Det er ikke tillatt for funksjonshemmede å sitte ved nødutgang.
Informasjon om spesialtransport for deg som reiser med rullestol eller andre hjelpemidler
Charterreiser, kun pakkereiser med fly og hotell (8-sifret bestillingsnummer).
Sammenleggbare rullestoler uten motor kan tas med på bussen for deg som har bestilt en pakkereise med fly og hotell. Busstransporten må bestilles samtidig med reisen. Vennligst merk at alle passasjerer må, ved egen hjelp eller med hjelp fra sitt reisefølge, komme seg inn og ut av bussen.
Det er ikke plass til elektriske rullestoler på bussene mellom flyplassen og hotellet. Du må derfor bestille og betale for egen transport. Transporten bestilles i forbindelse med reisen eller senest to uker før ankomst, er avhengig av tilgjengelighet og må bekreftes. Ving kan tilby forhåndsbestilling av spesialtransport (transport tilpasset bevegelseshemmede) på følgende reisemål: Mallorca, Gran Canaria, Tenerife, Rhodos, Kypros og Tyrkia. Vings personale har, av forsikringsmessige årsaker (skaderisiko) ikke tillatelse til å løfte eller bære gjester med funksjonsnedsettelse, eller hjelpe til med bagasje.
Størrelsen på transportmiddelet varierer fra reisemål til reisemål, og begrensninger på bagasje og antall personer kan derfor forekomme.
Skjema for rullestol og busstransport - 8-sifret bestillingsnummer (charterreise)
Reiser med rutefly (7-sifret bestillingsnummer)
Ving kan ikke tilby forhåndsbestilt spesialtransport (transport tilpasset bevegelseshemmede) på noen av reisemålene.
Planlegger du å arrangere en gruppereise? Enten dere er en vennegjeng eller du reiser sammen med assistenter, hjelper vi gjerne til med å skreddersy en gruppereise for dere.