Alle hotell klassifiseres ut fra et offisielt system i hvert enkelt land. Vi har valgt å supplere med vår egen klassifisering i form av bølger, fra en til fem, der fem er best. I tillegg bruker vi et "+" dersom hotellet er litt bedre enn normalt for sin kategori. Vi tar utgangspunkt i de lokale forholdene på reisemålet, noe som innebærer at hotell i samme kategori kan ha forskjellig standard på ulike reisemål. Vår klassifisering er ikke utelukkende basert på romstandarden, men på en helhetsvurdering av beliggenhet, standard, fasiliteter og aktiviteter osv.
Vi legger også stor vekt på tilbakemeldingene vi får via spørreskjemaer fra gjestene våre når vi klassifiserer hotellene i vårt program.
Kategori 5: Våre beste hotell. Høy standard, med mange fasiliteter.
Kategori 4: Bedre mellomklasse, godt utvalg av fasiliteter og/eller utmerket beliggenhet.
Kategori 3: Mellomklasse, ofte med en del fasiliteter og servicetilbud.
Kategori 2: Enkel mellomklasse. Enkelt, men funksjonelt, med få eller ingen fasiliteter.
Kategori 1: Meget enkelt og uten fasiliteter. Forekommer bare unntaksvis i Vings hotellprogram.
Det kan forekomme at et hotell bytter klassifisering. På ving.no presenterer vi den klassifiseringen som til enhver tid gjelder. Hvis det ikke utføres større renovering og oppussing, men kun løpende vedlikehold, er det naturlig at «+» kan forsvinne, eller at hotellet kan gå ned én kategori. Hotell kan endre klassifisering fra sommer til vinter, eller etter renovering eller andre forandringer.
Rom, suiter og leiligheter på samme hotell kan variere i størrelse, utforming og innredning. Beskrivelsen av hvert enkelt rom finnes på de respektive hotellets side på ving.no. Beliggenheten kan også variere. Noen rom/leiligheter har bedre beliggenhet i forhold til utsikt, solforhold og eventuelle forstyrrelser.
Når hotellene fotograferes brukes det noen ganger vidvinkel, for å få vist frem mest mulig av hotellet. Dette kan derfor få basseng eller hotellområdet til å se større ut enn det er. Rommet/leiligheten du får tildelt kan ha en annen utsikt enn de bildene du har sett på ving.no. Bildene av rommene er ment som eksempler. Utforming, utsikt og størrelse kan variere, selv innenfor samme rom-/leilighetskategori.
Det opplyses om avstand til nærmeste strand og nærmeste sentrum i hotellbeskrivelsen. Dette er ikke nødvendigvis den største eller beste stranden, eller det største sentrumet. Avstand til f.eks. strand er målt fra et område på hotellet, og kan derfor avvike fra ditt rom.
Eksempler på rom og leilighetstyper, f.eks. dobbeltrom, 2-roms leilighet osv.
I leilighetene kan det være en enkelt utstyrt kjøkkenkrok, og det er oftest som en del av oppholdsrommet. I 3- og 4-romsleiligheter kan et eller flere av soverommene være av varierende størrelse, og noen kan være innredet som oppholdsrom med oppredningsmuligheter.
Vi gjør oppmerksom på at leilighetene ikke alltid har lenestol, innendørs spiseplass eller sittegrupper. Det er heller ikke uvanlig at det er hånddusj, og at det ikke finnes dusjforheng. Avløp fungerer ikke alltid like bra som hjemme.
På visse hotell kan størrelsen som er angitt i kvadratmeter for rommet inkludere balkongen, mens på andre hotell er størrelsen kun angitt for selve rommet.
Dersom rommene eller leilighetene har balkong eller terrasse, er det angitt i hotellbeskrivelsen. Balkongen/terrassen er ikke alltid tilpasset eller møblert etter antall personer som bor på rommet eller leiligheten.
Dersom det er mulig å bestille rom eller leilighet med bestemt utsikt, f.eks. havutsikt eller begrenset havutsikt, fremgår dette ved bestilling
Havutsikt betyr at du i høy grad har direkte utsikt mot havet fra balkongen eller terrassen. Begrenset havutsikt betyr at noe dekker for direkte utsikt mot havet, f.eks. beplantning eller andre bygninger.
Det kan også være mulig å bestille rom/leilighet mot bassengområdet, mot havet eller mot hagen. Det vil si at balkongen vender i den retningen, og har ikke nødvendigvis direkte utsikt mot basseng/hav/hage.
Rom/leiligheter mot omgivelsene kan bety utsikt mot f.eks. en del av hagen, bassengområdet, en annen bygning eller mot en vei eller parkeringsplass.
På ving.no beskrives etasjene slik de er nummerert på hotellet på reisemålet, etter en internasjonal standard. Dette er annerledes enn hvordan vi spesifiserer etasjer i Norge. I utlandet refereres bakkeplan – det vil kaller første etasje, som ground floor. Det vil si at det vi kaller andre etasje, betegnes som '1st floor, mens 2nd floor vil tilsvare norsk tredje etasje osv.
På enkelte avreisedatoer og utvalgte hotell tilbyr Ving rom/leiligheter til kampanjepris. Rom-/leilighetstype er da uspesifisert og kan avvike fra de som er beskrevet i hotellpresentasjonen på nettsiden vår. Du får vite hvilken romtype du er tildelt ved innsjekking på hotellet.
Både ordinære senger og ekstrasenger kan være mykere eller fastere enn det vi er vant til hjemmefra. De kan også være kortere enn to meter, smalere og uten overmadrass. Rommet/leiligheten har enten en smal dobbeltseng (grandlit, 110–140 cm), en normal dobbeltseng (queensize, 141–189 cm) eller en stor dobbeltseng (kingsize, 190 cm eller bredere) – alle med en felles madrass og sengetøy.
Disse rommene har vanligvis felles sengetøy for to personer, og en madrass – altså ikke to separate. Disse type rom har normalt ikke ekstra oppredning. Det vil si at en eventuelt tredje eller fjerde person også sover i disse sengene. Det er vanlig at det ikke er dyner, men laken og tepper som benyttes. Det kan også være forskjell på dyner/tepper fra ordinære senger til ekstrasenger.
Eventuell ekstra oppredning i ekstraseng vil som regel være på oppredbar sofa, i oppredbar sovestol eller på sammenleggbar ekstraseng som man må re opp selv. Man kan ikke forvente samme kvalitet på ekstrasenger som på en ordinær seng. Det blir selvsagt også trangere i rommet med en ekstraseng. Rom med én eller to dobbeltsenger (grandlit, queensize eller kingsize) har vanligvis ikke ytterligere ekstraseng. Ekstra oppredning vil da innebære at man deler ordinær seng. For en eventuell barneseng til barn under 2 år må det påregnes en ekstra kostnad som betales direkte til hotellet. På våre egne Sunwing- og O.B.C.-hotell kan barneseng forhåndsbestilles. Ikke alle hotell tilbyr barneseng – ta kontakt for mer informasjon.
Inn- og utsjekking skjer i henhold til internasjonale hotellregler.
Ved ankomst til hotellet får du normalt sett ikke tilgang til rommet ditt før klokken 15. Det varierer imidlertid fra hotell til hotell, og på visse reisemål får man ikke tilgang til rom/leilighet før klokken 17. Hvis mange sjekker inn samtidig, kan det oppstå ventetid. I henhold til internasjonale hotellregler disponerer man rommet/leiligheten til kl. 12 på avreisedagen, i noen tilfeller kl. 10. Dette gjelder selv om hjemreisen skjer på kvelden/natten eller morgenen etter. Dersom du har sen avreise, kan du på enkelte hotell leie et dagrom. Kontakt resepsjonen for informasjon. Kostnaden for dagrom betales direkte til hotellet.
På våre Sunwing Resort, Sunprime Hotel og O.B.C.-hotell kan man i noen tilfeller bestille et dagrom på forhånd, mot betaling. Vær oppmerksom på at det er et begrenset antall rom tilgjengelig. Mange hotell tilbyr bagasjeoppbevaring og dusjmuligheter etter utsjekk.
Hvis du har avreise fra hotellet etter utsjekk, kan hotellet kreve gebyr for benyttelse av hotellets fasiliteter, f.eks. basseng, treningsrom osv., selv om du har betalt for dagrom i ventetiden.
Ved innsjekking er det vanlig at hotellet ønsker å reservere et beløp som sikkerhet for oppgjøret ved avreise. Dette trekkes som oftest fra kredittkortet ditt. Vi gjør oppmerksom på at beløpet kan være reservert på kortet i opptil to uker etter hjemkomst.
Dersom du ikke sjekker inn på hotellet, eller gir oss eller hotellet beskjed om at du kommer senere, vil bestillingen bli annullert. Det er ikke tillatt å la andre enn de som er ført opp i reisebeviset dele eller bo i leiligheten/hotellrommet selv for kortere tid, uten at dette er avtalt med oss på forhånd. Prisene for tilleggsgjester varierer fra sted til sted. De fleste hotell tillater ikke at gjester som ikke bor på hotellet besøker eller benytter fellesarealene. Ved kjøp av rom/leilighet der antall ordinære senger ikke benyttes, vil det tilkomme et romstillegg for antall ubenyttede senger.
Våre hotell har ankomst og avreise flere dager i løpet av uken fra forskjellige land, og varigheten på gjestenes opphold kan variere. Det betyr at hotellet ikke kan bekrefte en bestemt beliggenhet for rommet/leiligheten på forhånd. Har du spesielle ønsker, f.eks. en spesifikk etasje, gode solforhold eller skygge, rom/leilighet side om side, er du velkommen til å kontakte oss. Vi vil videreformidle ditt ønske.
På hotell hvor det er mulig å kjøpe f.eks. havutsikt ved bestilling av reisen, kan det ikke legges inn ønske om dette.
Få hotell har connecting doors/forbindelsesdører, og det kan ikke bestilles på forhånd – kun ønskes.
På de aller fleste hotell kan du selv legge inn dine ønsker på «min side» på ving.no. Vi gjør oppmerksom på at vi ikke kan garantere ønsker som legges inn.
Forsvarlig oppbevaring av personlige eiendeler og verdisaker på rommet/leiligheten er ditt eget ansvar. Hotellet tar ikke ansvaret for verdisaker, og vi anbefaler på det sterkeste å ikke ta med store beløp i kontanter, kostbare smykker osv. Verdisaker bør alltid oppbevares forsvarlig, og vi anbefaler at du leier en safe straks etter ankomst på hotellet.
Vi tar ikke ansvaret for innbrudd i safen, siden dette er en avtale mellom deg og hotellet. Det er viktig at du leser leiekontrakten for safen og beholder kopien. På den måten er du informert om leiebetingelsene, i tilfelle innbrudd.
Husk at du alltid må lage en politirapport på reisemålet hvis uhellet er ute. Denne rapporten tas videre til ditt forsikringsselskap når du har kommet hjem. Ving og hotellet kan ikke holdes ansvarlige for bortkomne eiendeler fra rommet.
Ved oppgradering til et dyrere hotell, skal det normalt sett betales et avbestillingsgebyr til hotellet man flytter ifra. I tillegg kommer eventuell prisdifferanse til det nye hotellet. Det er ikke alltid mulig å bytte rom/leilighet i løpet av ferien.
Man kan ikke regne med å få refundert den resterende delen av hotelloppholdet, med mindre annet er avtalt med oss.
Flytter du til et annet hotellet må du selv betale for transporten mellom hotellene, hvis ikke annet er avtalt med oss.
Det gjøres rent 2-6 ganger per uke (minimum 2 ganger). Renholdet kan være vesentlig enklere enn hjemme. Med rengjøring menes normalt at gulv blir feiet, senger redd opp, badet gjøres rent helt eller delvis, og avfall tømmes enkelte av ukens dager – medregnet ankomstdagen. Utover rent sengetøy ved ankomst, skiftes sengetøy én gang i løpet av et 2-ukers opphold. Håndklær skiftes vanligvis 1-3 ganger per uke. Har hotellet rengjøring f.eks. to ganger per uke, anses rengjøring og skifte av sengetøy og håndklær ved ankomst som første gang.
Oppvask inngår vanligvis ikke i renholdet. Oppvaskmiddel, børste osv. må man kjøpe selv.
Rengjøring skjer enten på formiddagen eller ettermiddagen.
Dersom måltider inngår i reisens pris, fremgår dette av reisedokumentet. I hotellbeskrivelsene er det beskrevet hvilke typer måltidspakker som er mulig å bestille, mot tillegg i prisen.
Frokosten er som oftest kontinental og består av brød, smør, syltetøy og te eller kaffe. Frokostbuffé består av det samme, samt av ost, egg, yoghurt, grønnsaker og/eller frukt.
Halvpensjon består av frokost og middag, hvis ikke annet er angitt. Drikkevarer inngår ikke.
Helpensjon består av frokost, lunsj og middag. Drikkevarer inngår ikke.
Måltider serveres enten som buffé, servert ferdig på tallerken eller fra meny. Se hotellbeskrivelse for mer spesifikk informasjon.
Reiser du over jul og/eller nyttår, kan halvpensjon komme som tillegg i prisen. Som oftest fremgår dette av reisedokumentet eller hotellbeskrivelsen.
Avhengig av ankomst- eller avreisetidspunkt kan måltider i en måltidspakke utgå.
Vi har et variert utvalg av All Inclusive hotell – alt fra luksuriøse hotell hvor det meste av mat og drikkevarer er inkludert store deler av døgnet, til enklere hotell med tilsvarende enklere All Inclusive tilbud. På hotell med enkelt All Inclusive-konsept, kan det være begrensninger i utvalget og tider med servering.
All Inclusive består av måltider, lokale drikkevarer, og i mange tilfeller også aktiviteter. Lokale drikkevarer er ofte lokalt produsert vin, øl og sprit, eller andre merker som hotellet har valgt ut. Det fremgår av hotellbeskrivelsen hva som inngår i All Inclusive på det enkelte hotellet.
Inkluderte måltider eller måltidspakker gjelder til kl. 12 på hjemreisedagen, om ikke annet er angitt i hotellbeskrivelsen.
Vær oppmerksom på at hotellet ikke serverer alkohol til gjester under 18 år, selv om det inngår i måltidspakken.
Ikke alle hotell serverer sukkerfrie drikkevarer, eller lettprodukter.
Måltidspakker som er forhåndskjøpt før avreise, har ofte en annen pris enn om du kjøper tilsvarende direkte av hotellet. På noen hotell kan måltidspakker bli utsolgt, og kan dermed ikke tilbys direkte av hotellet.
Sydlige mattradisjoner er ofte annerledes enn her hjemme. Deres krav til hygiene innfrir landets krav, som ikke behøver å være de samme som her i Norge.
Som matallergiker på ferie i utlandet, må man ta noen forholdsregler da dette fortsatt er relativt ukjent i mange land. Noen hotell tilbyr spesialmat, men vi har ikke en detaljert oversikt over alle disse og den reisende må derfor selv undersøke dette med hvert enkelt hotell. Man kan ikke forvente at det finnes allergitilpasset mat på hotellet, dersom dette ikke er bekreftet på forhånd.
Noen hotell tillater ikke medbragt mat og drikke som er kjøpt utenfor hotellet, på rommene eller ved bassengområdet. Hotellet kan forbeholde seg retten til å konfiskere de medbragte varene.
Flere land innfører eller har innført røykeforbud på offentlige steder, og røykfrie hotell blir stadig mer vanlig. Alle våre Sunwing Resort, Sunprime Hotel og O.B.C.-hotell, er røykfrie hotell.
Det er som regel alltid forbudt å røyke innendørs, både i leiligheter/rom og fellesområder som f.eks. resepsjon, bassengområdet, bar og restaurant. Flere hotell har også innført røykeforbud på balkong/terrasse. Det finnes angitte røykesoner på eller utenfor hotellområdet.
Som hovedregel er det ikke tillatt å medbringe kjæledyr på noen av våre hotell. Vi kan derimot ikke garantere at det ikke har vært dyr på rommet/leiligheten. Det er heller ikke tillatt å ha med kjæledyr i våre busser.
Det fremgår av hotellbeskrivelsen om hotellet har aircondition. På mange reisemål er det fra offisielt hold restriksjoner på energiforbruk. Det kan derfor skje at aircondition kun virker når det fysisk oppholder seg noen i rommet/leiligheten, og ofte kun noen timer om dagen og i den varmeste perioden. Dette kan variere avhengig av lokale forhold og dags-/lufttemperatur. Tidlig og sent i sesongen er aircondition sjelden på. Vanligvis er det ett airconditionanlegg per rom/leilighet, og anlegget kan være plassert i enten stue eller soverom. Det finnes mange typer airconditionanlegg med varierende kvalitet/kapasitet til nedkjøling, og det kan derfor være forskjell fra hotell til hotell uavhengig av område eller reisemål. På noen hotell er aircondition mot betaling, og det betales i så fall rett til hotellet.
Ved høy luftfuktighet og høye temperaturer utendørs vil aircondition-anlegget skape kondens. Det er derfor ikke uvanlig at det kan dryppe/renne vann fra anlegget.
Vær oppmerksom på at aircondition fungerer best når dører og vinduer er lukket. Når anlegget har vært avslått, vil det ta noe tid før rommet blir nedkjølt.
I noen land har myndighetene innført en grense på hvor lavt aircondition kan innstilles. Grensen kan f.eks. være 26 grader om sommeren og 21 grader om vinteren. Dette er en del av en større innsats fra EU for å redusere forbruket av naturgass med 15%.
Strømforsyningen på reisemålene kan være uregelmessig i perioder. I noen land kan det være nødvendig med adapter. Les mer under «Fakta» på reisemålssiden på ving.no.
Noen av våre hotell har sentralvarme, og dette fremgår av hotellbeskrivelsen.
Oppvarming vil som regel kun tilbys på vinteren, i perioden november til mars. På visse hotell er det mulighet for å låne elektriske varmeovner.
Flere reisemål har ikke oppvarming av hotellrom/-leiligheter, og det kan derfor være kjøligere enn forventet under høst, vinter og vår.
Vannet på hotellene varmes ofte opp via solceller på taket.
Under høysesong kan det være dårlig vanntrykk, eller det kan stoppe helt opp når mange dusjer på samme tid. Dette skjer ofte på ettermiddagen.
Vannrasjonering kan forekomme.
På våre vinterdestinasjoner har enkelte hoteller oppvarmet basseng, og dette fremgår av hotellbeskrivelsen. I perioder med kjølige netter kan aggregatene være for svake til å varme opp vannet til angitt temperatur.
De fleste hotell har færre solsenger rundt bassenget enn det antallet gjester som bor på hotellet. Det er ikke tillatt å reservere solsenger.
Utendørsbasseng er i bruk i badesesongen, f.eks. på Mallorca fra mai til oktober. Dersom bassenget er ute av drift på grunn av nødvendige reparasjoner eller alminnelig vedlikehold, gis det ingen erstatning. I slike tilfeller vil vi henvise til bruk av et basseng i nærheten. Av sikkerhetsmessige årsaker har noen hoteller restriksjoner for bruk av badeleker, luftmadrasser e.l. i bassenget.
Vær oppmerksom på at små barn som trenger det, må bruke badebleie. For å sikre god vannkvalitet inneholder både salt- og ferskvannsbasseng kjemikalier, bl.a. klor. Bad i klorvann kan misfarge både badetøy og hår.
På de hotellene som har treningsrom, kan standard og utvalg av apparater være begrenset. Hotellenes underholdnings- og sportsaktiviteter kan være av varierende standard, og mot betaling.
Hotellfasiliteter som massasje, spa, fitness og sauna er mot betaling, med mindre annet er opplyst. Det samme gjelder de fleste former for sport, aktiviteter og fasiliteter.
Noen hotell krever også betaling for bruk av solstoler og parasoller på hotellets strand, samt for aircondition, safe osv.
Visse aktiviteter kan avlyses eller fasiliteter stenges pga. dårlig vær eller andre forhold som er utenfor vår kontroll.
Enkelte hotellanlegg krever betaling for bruk av TV og internett. Skandinaviske TV-kanaler kan ikke forventes selv om hotellet har satellitt-TV. Mange hotell har bare nettilgang i deler av hotellet. Trådløse nettverk og internettforbindelse varierer i hastighet etter hvilket land man befinner seg i, og man kan ikke regne med de samme hastighetene som i Norge.
Mobilt internett kan oppleves som raskere enn hotellets eget internett. Hvis du er avhengig av et godt og stabilt nett, anbefaler vi at du ser på alternative oppkoblingsmuligheter. Dette gjelder spesielt hvis du skal jobbe under ferien.
Vi krever at alle hotell overholder de lokale myndigheters helse-, sikkerhet- og brannforskrifter. Vi har regelmessige kontroller og påser at de følger disse forskriftene. Standard og regler varierer dog fra land til land og holder ikke alltid samme høye nivå som vi har i Norge. Ved ankomst bør du gjøre deg kjent med hotellets branninstruks.
Når det gjelder sikkerhet for barn, kan standard og regler også være annerledes enn i Norge.
Hotellene følger de lokale myndighetenes byggetekniske forskrifter ved både nybygging og renovering, inkludert våtromsarbeid.
På mange reisemål er luftfuktigheten betydelig høyere enn hjemme. Dette, sammen med lokal byggeskikk, medfører at rom og leiligheter kan oppleves som fuktige.
Det er kun få hotell med rom for bevegelseshemmede. Det er gjestens ansvar å sjekke at dørmål og lignende på rommet er tilpasset sitt behov. Ofte er omgivelsene på reisemålet lite fremkommelige, og hotellområdet kan være kupert med ulike nivåforskjeller. På rommene/leilighetene kan badet, heis osv. være små og ikke alltid leve opp til norske krav til «handikapvennlighet».
Alt om reiser for deg med funksjonsnedsettelse.
Dagliglivet fortsetter på våre reisemål også i turistsesongen. Søppelbilene gjør sine tidlige morgenrunder, og lokaltrafikk kan forekomme døgnet rundt. Mange av våre hotell ligger i populære ferieområder med folkeliv og dags- og kveldsaktiviteter, barer, diskotek, etc. Lydnivå og eventuelle uromomenter utenfor hotellet kontrolleres av lokale myndigheter. Dersom hotellet har bar, må man regne med at enkelte rom/leiligheter kan forstyrres av musikk og støy fra gjester. Ingen feriesteder har helt stille områder, særlig ikke i høysesongen. I muslimske land kan utropene fra moskeene høres fra de fleste hotellene, og i mange land kan man forstyrres av hanegal og hundebjeff. Det er uunngåelig at det oppstår noe støy i den daglige driften av et hotell, f.eks. støy fra heis, aircondition, rengjøringspersonale, hagearbeid osv.
Ifølge internasjonal praksis skal hotellet være stille etter kl. 24. Blir du forstyrret av andre gjester, bør du i første omgang kontakte hotellresepsjonen. Skulle ikke det hjelpe, kan du kontakte vårt personale på reisemålet.
På våre cruiseskip kan enkelte lugarer være berørt av støy fra f.eks. maskinrommet.
Byggearbeid er vanlig i turistområder, og de reisende må i en viss grad være forberedt på å bli berørt av dette.
Dette gjelder spesielt på destinasjoner som stadig er i utvikling. Selv om lokale myndigheter forbyr byggearbeid i turistsesongen, er det ikke alle som innretter seg etter det. Ingen reisearrangør kan forhindre oppstart av bygge- og anleggsarbeid, og kan derfor ikke holdes ansvarlige.
Byggearbeid kan i enkelte tilfeller berøre våre gjester. Siden våre hotellkontrakter inngås året i forveien, kan det i mellomtiden påbegynnes byggearbeid osv. Ved byggearbeid på hotellet har hotellet mulighet til å regulere det slik at gjester i minst mulig grad blir berørt. Byggearbeid utenfor hotellet eller i privateide leiligheter er vanskelig å styre for hotellet eller reisearrangøren. Hotellene legger om mulig nødvendig vedlikehold og renoveringsarbeid til lavsesong.
Vi vet av erfaring at det ikke alltid går etter planen når et nytt hotell skal åpnes. Det kan f.eks. skyldes forsinkelser i leveranser eller tekniske utfordringer. Når hotellet åpner kan det være mindre driftsforstyrrelser, eller fasiliteter som ikke er på plass. Et nybygd hotell kan derfor forventes å ha noen «barnesykdommer».
Vær oppmerksom på at kloakk og avløpsrør i noen land ikke er designet for det antallet personer som kommer i turistsesongen. På noen hotell blir du bedt om å legge toalettpapiret i en søppelbøtte ved siden av toalettet. Dette skyldes at avløpsrørene er trange og kan tettes helt. Dette er svært vanlig i f.eks. Hellas og Tyrkia. Avløpsrør er generelt sett i dårligere stand i sydlige land enn i Norge, og det kan også merkes ved at vannet renner saktere ned i f.eks. dusjen.