På hotellet

Her finner du informasjon som er viktig å vite om hotellet, rommet eller leiligheten du bor i.

Hotellklassifisering

Vår hotellklassifisering

Alle hotell klassifiseres ut ifra et offisielt system i hvert enkelt land. Vi har valgt å supplere med vår egen klassifisering i form av bølger, fra en til fem, der fem er best. I tillegg bruker vi et "+" dersom hotellet er litt bedre enn normalt for sin kategori. Vi tar utgangspunkt i de lokale forholdene på reisemålet, noe som innebærer at hotell i samme kategori kan ha forskjellig standard på ulike reisemål. Vår klassifisering er ikke utelukkende basert på romstandarden, men på en helhetsvurdering av beliggenhet, standard, fasiliteter og aktiviteter osv.

Vi legger også stor vekt på tilbakemeldingene vi får via våre spørreskjemaer fra våre gjester når vi klassifiserer hotellene i vårt program.

Kategori 5: Våre beste hotell. Høy standard, med mange fasiliteter.
Kategori 4: Bedre mellomklasse, godt utvalg av fasiliteter og/eller utmerket beliggenhet.
Kategori 3: Mellomklasse, ofte med en del fasiliteter og servicetilbud.
Kategori 2: Enkel mellomklasse. Enkelt, men funksjonelt, med få eller ingen fasiliteter.
Kategori 1: Meget enkelt og uten fasiliteter. Forekommer bare unntaksvis i Vings hotellprogram.

Endringer i klassifisering

Det kan forekomme at et hotell bytter klassifisering. På ving.no presenterer vi den klassifiseringen som til enhver tid gjelder. Hvis det ikke utføres større renovering og oppussing, men kun løpende vedlikehold, er det naturlig at «+» kan forsvinne, eller at hotellet kan gå ned en kategori. Hoteller kan endre klassifisering fra sommer til vinter, eller etter renovering eller andre forandringer.

Rom og leiligheter

Standard og beliggenhet

Rom, suiter og leiligheter på samme hotell kan variere i størrelse, utforming og innredning. Beskrivelsen av hvert enkelt rom finnes på de respektive hotellenes side på ving.no. Beliggenheten kan også variere. Noen rom/leiligheter har bedre beliggenhet i forhold til utsikt, solforhold og eventuelle forstyrrelser.

Bilder av hotellet

Når hotellene fotograferes brukes det noen ganger vidvinkel, for å få vist frem mest mulig av hotellet. Dette kan derfor få basseng eller hotellområdet til å se større ut enn det er. Rommet/leiligheten du for tildelt kan ha en annen utsikt enn de bildene du har sett på ving.no. Bildene av rommene er ment som eksempler. Utforming, utsikt og størrelse kan variere, selv innenfor samme rom-/leilighetskategori.

Avstand til sentrum og strand

Det opplyses om avstand til nærmeste strand og nærmeste sentrum i hotellbeskrivelsen. Dette er ikke nødvendigvis den største eller beste stranden, eller det største sentrumet. Avstand til f.eks. strand er målt fra et område på hotellet, og kan derfor avvike fra ditt rom.

I rommet/leiligheten

Eksempler på rom og leilighetstyper, f.eks. dobbeltrom, 2-roms leilighet osv.

  • Dobbeltrom består av et rom beregnet på to personer. Rommet er utstyrt med enten to enkeltsenger, en dobbeltseng eller en grandlit (liten dobbeltseng). På noen rom er det mulighet for oppredning i ekstraseng, dog kan det bli litt trangt. Badet er med badekar eller dusj, eller kun dusj.
  • 1-romsleilighet med kombinert oppholdsrom og soverom, samt kjøkkenkrok og badekar og/eller dusj.
  • 2-romsleilighet med oppholdsrom og soverom, samt kjøkkenkrok og badekar og/eller dusj.
  • 3-romsleilighet med oppholdsrom og to soverom, samt kjøkkenkrok og badekar og/eller dusj.
  • 4-romsleilighet med oppholdsrom og tre soverom, samt kjøkkenkrok og badekar og/eller dusj.

I leilighetene kan det være enkelt utstyrt kjøkkenkrok, og det er oftest som en del av oppholdsrommet. I 3- og 4-romsleiligheter kan et eller flere av soverommene være av varierende størrelse, og noen kan være innredet som oppholdsrom med oppredningsmuligheter.

Vi gjør oppmerksom på at leilighetene ikke alltid har lenestol, innendørs spiseplass eller sittegrupper. Det er heller ikke uvanlig at det er hånddusj, og at det ikke finnes dusjforheng. Avløp er fungerer ikke alltid like bra som hjemme.

Angitt størrelse på rom og leilighet

På visse hoteller er størrelsen som er angitt i kvadratmeter på rommet være inkludert balkongen, og på andre hoteller er det kun angitt for selve rommet.

Balkong/terrasse/utsikt

Dersom rommene eller leilighetene har balkong eller terrasse, er det angitt i hotellbeskrivelsen. Balkongen/terrassen er ikke alltid tilpasset eller møblert etter antall personer som bor i rommet eller leiligheten.

Dersom det er mulig å bestille rom eller leilighet med bestemt utsikt, f.eks. havutsikt eller begrenset havutsikt, fremgår dette i ved bestilling.

Havutsikt betyr at du i høy grad har direkte utsikt mot havet fra balkongen eller terrassen. Begrenset havutsikt betyr at noe dekker for direkte utsikt mot havet, f.eks. beplantning eller andre bygninger.

Det kan også være mulig å bestille rom/leilighet mot bassengområdet, mot havet eller mot hagen. Det vil si at balkongen vender i den retningen, og har ikke nødvendigvis direkte utsikt mot basseng/hav/hage.

Rom/leiligheter mot omgivelsene kan betyr utsikt mot f.eks. en del av hagen, bassengområdet, en annen bygning eller mot vei eller parkeringsplass.

Etasjer på hotellene

På ving.no beskrives etasjene slik de er nummerert på hotellet på reisemålet, etter en internasjonal standard. Dette er annerledes enn hvordan vi spesifiserer etasjer i Norge. I utlandet refereres bakkeplan – det vil kaller første etasje, som ground floor. Det vil si at det vi kaller andre etasje vil betegnes som 1st floor, mens 2nd floor vil tilsvare norsk tredje etasje osv.

Rom til kampanjepris/Ving Solo

På enkelte avreisedatoer tilbyr Ving rom/leiligheter til kampanjepris på visse hotell. Rom-/leilighetstype er da uspesifisert og kan avvike fra romtypene som står beskrevet under det aktuelle hotellet. Hvilken type rom/leilighet du får, blir opplyst ankomst.

Senger/ekstrasenger/barnesenger

Ordinære senger og ekstrasenger, kan være mykere eller fastere enn hva vi er vant til her hjemme. Eventuell ekstra oppredning i ekstraseng vil som regel være på sofa, sovesofa eller i feltseng. Disse sengene/sovesofaene kan være smalere og kortere enn de ordinære sengene, og de kan være kortere enn 2 meter. Man kan ikke forvente samme kvalitet for ekstrasenger som for ordinære senger. Grandlit er en noe smalere dobbeltseng (110-140 cm). En dobbeltseng er normalt 141-189 cm og stor dobbeltseng er på 190 cm eller bredere. Alle disse rommene har vanligvis felles sengetøy for to personer, og en madrass – altså ikke to separate. Disse type rom har normalt ikke ekstra oppredning. Det vil si at en eventuelt tredje eller fjerde person også sover i disse sengene. Det er vanlig at det ikke er dyner, men laken og tepper som benyttes. Det kan også være forskjell på dyner/tepper fra ordinære senger til ekstrasenger.

En eventuell kostnad for barneseng til barn under 2 år betales direkte til hotellet. På våre Sunwing Resorts og Family Garden-hotell kan man forhåndsbetale for barneseng. Enkelte hotell tilbyr ikke barnesenger, ta kontakt for mer informasjon.

Innsjekking og utsjekking

Innsjekking og utsjekking

Inn- og utsjekking skjer i henhold til internasjonale hotellregler.

Ved ankomst til hotellet kan du ikke kreve å få tilgang til rommet ditt før kl. 15 (kl. 16 i Spania). Hvis mange sjekker inn samtidig, kan det oppstå ventetid.

I henhold til internasjonale hotellregler disponerer man rommet/leiligheten til kl. 12 på avreisedagen, i noen tilfeller kl. 10. Dette gjelder selv om hjemreisen skjer på kvelden/natten eller morgenen etter. Dersom du har sen avreise, kan du på noen hotell leie et dagrom. Kontakt resepsjonen for informasjon. Kostnaden for dagrom betales direkte til hotellet.

På våre Sunwing Resort, Sunprime Hotel og O.B.C kan man i noen tilfeller bestille et dagrom på forhånd, mot betaling. Vær oppmerksom på at det er et begrenset antall rom tilgjengelig. Mange hotell tilbyr bagasjeoppbevaring og dusjmuligheter etter utsjekking.
Hvis du har avreise fra hotellet etter utsjekk, kan hotellet kreve gebyr for benyttelse av hotellets fasiliteter, f.eks. basseng, treningsrom osv., selv om du har betalt for dagrom i ventetiden.

Depositum

Ved innsjekking er det vanlig at hotellet ønsker å reservere et beløp som sikkerhet for oppgjøret ved avreise. Dette trekkes som oftest fra kredittkortet ditt. Vi gjør oppmerksom på at beløpet kan være reservert på kortet i opptil to uker etter hjemkomst.

Bruk av hotellrom/leilighet

Dersom du ikke sjekker inn på hotellet, eller gir oss eller hotellet melding om at du kommer senere, vil bestillingen på hotellet bli annullert. Det er ikke tillatt å la andre enn de som er ført opp i reisebeviset dele eller bebo leiligheten/hotellrommet selv for kortere tid, uten at dette er avtalt med oss på forhånd. Prisene for tilleggsgjester varierer fra sted til sted. De fleste hotell tillater ikke at gjester som ikke bor på hotellet besøker eller benytter fellesarealene. Ved kjøp av rom/leilighet der antall ordinære senger ikke benyttes vil det tilkomme et romstillegg for antall ubenyttede senger.

Ønsker

Våre hoteller har ankomst og avreise flere dager i løpet av uken fra forskjellige land, og varigheten på gjestenes opphold kan variere. Det betyr at hotellet ikke kan bekrefte en bestemt beliggenhet av rommet/leiligheten på forhånd. Har du spesielle ønsker, f.eks. en spesifikk etasje, gode solforhold eller skygge, rom/leilighet side om side, er du velkommen til å kontakte oss. Vi vil videreformidle ditt ønske.
På hotell hvor det er mulig å kjøpe f.eks. havutsikt ved bestilling av reisen, kan det ikke legges inn ønske om dette.
Få hoteller har connecting doors/forbindelsesdør, og det kan ikke bestilles på forhånd – kun ønskes.

På de aller fleste hoteller kan du selv legge inn dine ønsker på «min side» på ving.no. Vi gjør oppmerksom på at vi ikke kan gi garanti på ønsker som legges inn.

Deponering

Forsvarlig oppbevaring av personlige eiendeler og verdisaker i rommet/leiligheten er ditt eget ansvar. Hotellet tar ikke ansvaret for verdisaker, og vi anbefaler på det sterkeste å ikke ta med store beløp i kontanter, kostbare smykker osv. Verdisaker bør alltid oppbevares forsvarlig, og vi anbefaler at du leier en deponeringsboks straks etter ankomst på hotellet.
Vi tar ikke ansvaret for innbrudd i deponeringsboksen, siden dette er en avtale mellom deg og hotellet. Det er viktig at du leser leiekontrakten for deponeringsboksen, og beholder kopien. På den måten er du informert om leiebetingelsene, i tilfelle innbrudd.
Husk at du alltid må gjøre en politirapport på reisemålet hvis uhellet er ute. Denne rapporten tas videre til ditt forsikringsselskap når du har kommet hjem. Ving og hotellet kan ikke holdes ansvarlige for bortkommende saker fra rommet.

Oppgradering og hotellskifte

Ved oppgradering til et dyrere hotell, skal det normalt sett betales et avbestillingsgebyr til hotellet man flytter ifra. I tillegg kommer eventuell prisdifferansen til det nye hotellet. Det er ikke alltid mulig å bytte rom/leilighet i løpet av ferien.
Man kan ikke regne med å få refundert den resterende delen av hotelloppholdet, med mindre annet er avtalt med oss.
Flytter du til et annet hotellet må du selv betale for transporten mellom hotellene, hvis ikke annet er avtalt med oss.

Rengjøring

Rengjøring av rom/leilighet

Det gjøres rent 2-6 ganger per uke (minimum 2 ganger). Renholdet kan være vesentlig enklere enn hjemme. Med rengjøring menes normalt at gulv blir feiet, senger redd opp, badet gjøres rent helt eller delvis og avfall tømmes enkelte av ukens dager – medregnet ankomstdagen. Utover rent sengetøy ved ankomst, skiftes det sengetøy 1 gang i løpet av et 2-ukers opphold. Håndklær skiftes vanligvis 1-3 ganger per uke. Har hotellet rengjøring f.eks. to ganger per uke, anses rengjøring og skifte av sengetøy og håndklær ved ankomst, som første gang.

Oppvask inngår vanligvis ikke i renholdet. Oppvaskmiddel, børste, osv. må man kjøpe selv.

Rengjøring skjer enten på formiddagen eller ettermiddagen.

Måltider

Måltider

Dersom måltider inngår i reisens pris, fremgår dette av reisedokumentet. I hotellbeskrivelsene er det beskrevet hvilke typer måltidspakker som er mulig å bestille, mot tillegg i prisen.

Frokosten er som oftest kontinental og består av brød, smør, syltetøy og te eller kaffe. Frokostbuffet består av det samme, samt av ost, egg, yoghurt, grønnsaker og/eller frukt.

Halvpensjon består av frokost og middag, hvis ikke annet er angitt. Drikkevarer inngår ikke.

Helpensjon består frokost, lunsj og middag. Drikkevarer inngår ikke.

Måltider serveres enten som buffet, servert ferdig på tallerken eller fra meny. Se hotellbeskrivelse for mer spesifikk informasjon.

Reiser du over jul og/eller nyttår kan halvpensjon kommer som tillegg i prisen. Som oftest fremgår dette av reisedokumentet eller hotellbeskrivelsen.

Avhengig av ankomst- eller avreisetidspunkt kan måltider i en måltidspakke utgå.

Vi har et variert utvalg av All Inclusive hoteller – alt fra luksuriøse hoteller hvor det meste av mat og drikkevarer er inkludert store deler av døgnet, til enklere hoteller med tilsvarende enklere All Inclusive tilbud. På hotell med enkelt All Inclusive-konsept, kan det være begrensninger i utvalget og tider med servering.

All Inclusive består av måltider, lokale drikkevarer, og i mange tilfeller også aktiviteter. Lokale drikkevarer er ofte lokalt produserte viner, øl og sprit, eller andre merker som hotellet har valgt ut. Det fremgår av hotellbeskrivelsen hva som inngår i All Inclusive på det enkelte hotellet.

Inkluderte måltider eller måltidspakker gjelder til kl. 12 på hjemreisedagen, om ikke annet er angitt i hotellbeskrivelsen.

Vær oppmerksom på at hotellet ikke serverer alkohol til gjester under 18 år, selv om det inngår i måltidspakken.

Ikke alle hoteller serverer sukkerfrie drikkevarer, eller light-produkter.

Måltidspakker som er forhåndskjøpt før avreise har ofte en annen pris enn om du kjøper tilsvarende direkte av hotellet. På noen hoteller kan måltidspakker bli utsolgt, og kan dermed ikke tilbys direkte av hotellet.
Sydlige mattradisjoner er ofte annerledes enn her hjemme. Deres krav til hygiene innfrir landets krav, som ikke behøver å være de samme som her i Norge.

Matallergi

Som matallergiker på ferie i utlandet, må man ta noen forhåndsregler da dette fortsatt er relativt ukjent i mange land. Noen hotell tilbyr spesialmat, men vi har ikke en detaljert oversikt over alle disse og den reisende må derfor selv undersøke dette med hvert enkelt hotell. Man kan ikke forvente at det finnes allergitilpasset mat på hotellet, dersom dette ikke er bekreftet på forhånd.

Se mer informasjon om vårt tilbud til matvareallergikere.

Bruk av hotel/rom/leilighet

Medbragt mat og drikke

Noen hoteller tillater ikke medbragt mat og drikke, kjøpt utenfor hotellet, på rommene eller ved bassengområdet. Hotellet kan forbeholde seg retten å konfiskere de medbragte varene.

Røykeforbud

Flere land innfører eller har innført røykeforbud på offentlige steder, og røykfrie hoteller blir stadig mer vanlig. Alle våre Sunwing Resort, Sunprime og O.B.C er røykfrie hoteller.
Det er som regel alltid forbudt å røyke innendørs, både i leiligheter/rom og fellesområder som f.eks. resepsjon, bassengområdet, bar og restaurant. Flere hoteller har også innført røykeforbud på balkong/terrasse. Det finnes angitte røykesoner på eller utenfor hotellområdet.

Kjæledyr

Som hovedregel er det ikke tillatt å medbringe kjæledyr på noen av våre hoteller. Vi kan derimot ikke garantere at det ikke har vært dyr i rommet/leiligheten. Det er heller ikke tillatt å ha med kjæledyr i våre transferbusser.

Aircondition/oppvarming/strøm/vann

Aircondition

Det fremgår av hotellbeskrivelsen om hotellet har aircondition. På mange reisemål er det fra offisielt hold restriksjoner om energiforbruk. Det kan derfor skje at aircondition kun virker når det fysisk oppholder seg noen i rommet/leiligheten, og ofte kun noen timer om dagen og i den varmeste perioden. Dette kan variere avhengig av lokale forhold og dags-/lufttemperatur. Tidlig og sent i sesongen er aircondition sjelden på. Vanligvis er det ett airconditionanlegg per rom/leilighet, og anlegget kan være plassert i enten stue eller soverom. Det finnes mange typer airconditionanlegg med varierende kvalitet/kapasitet til nedkjøling, og det kan derfor være forskjell fra hotell til hotell uavhengig av område eller reisemål. På noen hotell er aircondition mot avgift, og det betales i så fall rett til hotellet.

Ved høy luftfuktighet og høye temperaturer utendørs, vil aircondition-anlegget skape kondens. Det er derfor ikke uvanlig at det kan dryppe/renne vann fra anlegget.

Vær oppmerksom på at aircondition fungerer best når dører og vinduer er lukket. Når anlegget har vært avslått, vil det ta noe tid før rommet blir nedkjølt.

I noen land har myndighetene innført en grense på hvor lavt aircondition kan innstilles. Grensen kan f.eks. være 26 grader som sommeren og 21 grader om vinteren. Dette er en del av en større innsats fra EU for å redusere forbruket av naturgass med 15%.

Strøm/elektrisitet

Strømforsyning på reisemålene kan være uregelmessige i perioder. I noen land kan det være nødvendig med adapter. Les mer under «Fakta» på reisemålssiden på ving.no

Oppvarming/sentralvarme

Noen av våre hoteller har sentralvarme, og dette fremgår av hotellbeskrivelsen.
Oppvarming vil som regel kun tilbys på vinteren, i perioden november til mars. På visse hoteller er det mulighet for å låne elektriske varmeovner.

Flere reisemål har ikke oppvarming av hotellrom/-leiligheter, og det kan derfor være kjøligere enn forventet under høst, vinter og vår.

Varmtvann

Vannet på hotellene varmes ofte opp via solceller på taket.
Under høysesong kan det være dårlig vanntrykk eller at det kan stoppe helt opp når mange dusjer på samme tid. Dette skjer ofte på ettermiddagen.
Vannrasjonering kan forekomme.

Fasiliteter og basseng

Basseng

På våre vinterdestinasjoner har enkelte hotell oppvarmet basseng, og dette fremgår av hotellbeskrivelsen. I perioder med kjølige netter kan aggregatene være for svake til å varme opp vannet til angitt temperatur.

De fleste hotell har færre solsenger rundt bassenget enn det antall gjester som bor på hotellet. Det er ikke tillatt å reservere solsenger.

Utendørsbasseng er i bruk i badesesongen, f.eks. på Mallorca fra mai til oktober. Dersom bassenget er ute av drift på grunn av nødvendige reparasjoner eller alminnelig vedlikehold, gis det ingen erstatning. I slike tilfeller vil vi henvise til bruk av et basseng i nærheten. Av sikkerhetsmessige årsaker har noen hoteller restriksjoner for bruk av badeleker, luftmadrasser e.l. i bassenget.

Vær oppmerksom på at små barn som trenger det må bruke badebleie. For å sikre god vannkvalitet inneholder både salt- og ferskvannsbasseng kjemikalier, bl.a. klor. Bad i klorvann kan misfarge både badetøy og hår.

Fasiliteter

På de hotellene som har treningsrom, kan det standard og utvalg av apparater være begrenset. Hotellenes underholdnings- og sportsaktiviteter kan være av varierende standard, og mot betaling.
Hotellfasiliteter som massasje, spa, fitness og sauna er mot betaling, om ikke annet er opplyst. Det samme gjelder de fleste former for sport, aktiviteter og fasiliteter.

Noen hoteller krever også betaling for bruk av solstoler og parasoller på hotellets strand, samt av aircondition, deponeringsboks osv.

Visse aktiviteter kan avlyses eller fasiliteter stenge pga. dårlig vær eller andre forhold, som vi ikke har innflytelse over.

TV/streaming/internett/wifi

Enkelte hotellanlegg krever betaling for bruk av TV og internett. Skandinaviske TV-kanaler kan ikke forventes selv om hotellet har satellitt-TV. Mange hotell har bare nettilgang i deler av hotellet. Trådløse nettverk og internettforbindelse varierer i hastighet etter hvilket land man befinner seg i, og man kan ikke regne med de samme hastighetene som i Norge.
Mobilt internett kan oppleves som raskere enn hotellets eget internett. Hvis du er avhengig av et godt og stabilt nett, anbefaler vi at du ser på alternative oppkoblingsmuligheter. Dette gjelder spesielt hvis du skal jobbe under ferien.

Sikkerhet og støy

Helse og sikkerhet

Vi krever at alle hoteller overholder de lokale myndigheters helse-, sikkerhet og brannforskrifter. Vi har regelmessige kontroller og påser at de følger disse forskriftene. Standard og regler varierer dog fra land til land, og holder ikke alltid samme høye nivå som vi har i Norge. Ved ankomst bør du gjøre deg kjent med hotellets branninstruks.
I forhold til sikkerhet for barn, kan standard og regler også være annerledes enn i Norge.

Hotellene følger de lokale myndigheters retningslinjer og forskrifter innenfor byggeteknisk standard og vårromsnormer.

Luftfuktighet

På mange reisemål er luftfuktigheten atskillig høyere enn her hjemme. Dette, sammen med lokal byggeskikk, medfører at rom og leiligheter kan oppleves som fuktige.

Funksjonsnedsettelse

Det er kun få hoteller med rom for bevegelseshemmede. Det er gjestens ansvar å sjekke at dørmål og lignende på rommet, er tilpasset sitt behov. Ofte er omgivelsene på reisemålet lite fremkommelige, og hotellområdet kan være kupert og ha ulike nivåforskjeller. På rommene/leilighetene kan badet, heis osv. være små, og ikke alltid lever opp til norske krav til «handicapvennlig».

Alt om reiser for deg med funksjonsnedsettelse.

Folkeliv, musikk, søppeltømming og trafikk

Dagliglivet fortsetter på våre reisemål også i turistsesongen. Søppelbilene gjør sine tidlige morgenrunder og lokaltrafikk kan forekomme døgnet rundt. Mange av våre hoteller ligger i populære ferieområder med folkeliv og dags- og kveldsaktiviteter, barer, diskotek, etc. Lydnivå og eventuelle uromomenter utenfor hotellet kontrolleres av lokale myndigheter. Dersom hotellet har bar, må en regne med at enkelte rom/leiligheter kan forstyrres av musikk og støy fra gjester. Ingen feriesteder har helt stille områder, særlig ikke i høysesongen. I muslimske land kan utropene fra moskeene høres fra de fleste hotellene og i mange land kan man forstyrres av hanegal og hundeglam. Det er uunngåelig at det ikke oppstår noe støy i den daglige driften av et hotell, f.eks. som støy fra heis, aircondition, rengjøringspersonale, havearbeid osv.

Ifølge internasjonal praksis, skal hotellet være stille etter kl. 24. Blir du forstyrret av andre gjester bør du i første hånd kontakte hotellresepsjonen. Skulle ikke det hjelpe, kan du kontakte vårt personale på reisemålet.

På våre cruiseskip kan enkelte lugarer være berørt av støy fra f.eks. maskinrommet.

Byggestøy

Byggearbeider er vanlig i turistområder, og de reisende må i en viss utstrekning være forberedt på å bli berørt av dette.
Dette gjelder spesielt på desinasjoner som stadig er i utvikling. Selv om lokale myndigheter forbyr byggearbeid i turistsesongen, er det ikke alle som innretter seg etter det. Ingen reisearrangør kan forhindre oppstart av bygge- og anleggsarbeid, og derfor ikke holdes ansvarlige.

Byggearbeid kan ved enkelte tilfeller berøre våre gjester. Siden våre hotellkontrakter inngås året i forveien, kan det i mellomtiden påbegynnes byggearbeider osv. Ved byggearbeider på hotellet har hotellet mulighet til å regulere slik at gjester i minst mulig utstrekning blir berørt. Byggearbeider utenfor hotellet eller i privateide leiligheter er vanskelig å styre for hotellet eller reisearrangøren. Hotellene legger om mulig nødvendig vedlikehold og renoveringsarbeider til lavsesong.

Nybygde hoteller

Vi vet av erfaring at det ikke alltid går etter planen når et nytt hotell skal åpnes. Det kan f.eks. skyldes forsinkelser i leveringer eller tekniske utfordringer. Når hotellet åpner kan det være mindre driftsforstyrrelser, eller fasiliteter er ikke er på plass. Et nybygd hotell kan derfor forventes å ha noen «barnesykdommer».

Kloakksystemer

Vær oppmerksom på at kloakk og avløpsrør i noen land ikke er designet til det antall personer som kommer under turistsesongen. På noen hoteller blir du bedt om å legge toalettpapiret i en søppelbøtte ved siden av toalettet. Det skyldes at avløpsrørene er trange, og kan tettes helt. Dette er svært vanlig i f.eks. Hellas og Tyrkia. Avløpsrør er generelt sett i dårlige stand i sydlige land enn i Norge, og det kan også merkes med at vannet renner saktere ned i f.eks. dusjen.

chatbtn