Vi anbefaler at du pakker nødvendige medisiner og verdisaker i håndbagasjen.
Skulle den innsjekkede bagasjen være skadet eller bli borte, må du melde fra umiddelbart etter landing. Merk at det må fylles ut en rapport, en såkalt PIR-rapport (Property Irregularity Report) allerede på flyplassen. PIR-rapporten er nødvendig dokumentasjon for at forsikringsselskapet eller flyselskapet ditt skal kunne behandle eventuelle erstatningskrav. Dersom du ikke får meldt skaden på flyplassen, godtar noen flyselskaper at rapporten gjøres 7 dager etter at skaden oppsto. Sørg for å ta godt vare på alle kvitteringer du måtte ha fått i denne forbindelsen.
Flyr du med Sunclass Airlines, finner du mer informasjon om hva du skal gjøre, her
Flyr du med et annet flyselskap skal du kontakte dem. Her finner du oversikt over øvrige flyselskap.
Har du en reise på en gjennomgående billett som har mellomlanding på enten ut- eller hjemreisen, vil bagasjen normalt sjekkes inn hele veien – fra start til sluttdestinasjon. Hør alltid med innsjekkingspersonalet hva som gjelder på reisen din, og hvordan du skal forholde deg videre hvis du må sjekke inn på nytt underveis på reisen.
Våre charterreiser foregår i hovedsak med direktefly fra flyplasser i Skandinavia. Direktefly betyr at man flyr til destinasjonen uten å skifte fly, men det behøver ikke nødvendigvis være uten stopp. Hvis flyet skal gjøre et kort stopp for å ta med andre passasjerer eller fylle drivstoff, kalles dette en teknisk mellomlanding. Det regnes fortsatt som en direkteflyvning.
Når du har en reise med mellomlanding, har flyselskapet og den aktuelle flyplassen beregnet tiden mellom flyvningene. Det er ikke mulig å bestille en flyreise hvor minimum forbindelsestid (connecting time) ikke er overholdt.
Enkelte flyplasser krever at du må gå igjennom en sikkerhetskontroll før du kommer til ny gate, og det er tatt høyde for dette i forbindelsestiden.