Logo for Ving

Før avreise

Dine rettigheter i henhold til EU-forordning for pakkereiser

Dine rettigheter i henhold til EU-direktivet for pakkereiser

Kombinasjonen av de tilbudte reisetjenestene utgjør en pakkereise som nevnt i EU-direktiv 2015/2302. Derfor omfattes du av alle EU-rettigheter som gjelder for pakkereiser. Ving har det fulle ansvaret for gjennomføringen av hele pakkereisen. Ving har dessuten en lovpålagt plikt til å tilbakebetale dine utgifter til hjemtransport dersom selskapet går konkurs.
rettighetene som gjelder for pakkereiser her.

Kjøp av kun flybillett

Kjøp av kun flybillett

Kjøp av kun flybillett er ikke underlagt «Lov om Pakkereiser» eller våre reisevilkår. Mat på flyet og innsjekket bagasje bestilles samtidig med flybilletten.

Hvis du har bestilt "kun fly" må du ha mobilen slått på minst 24 timer før hjemreisen slik at du kan motta SMS om eventuelle endringer i avgangstiden for hjemreisen. Dersom du ikke har mobiltelefon som fungerer i utlandet, må du selv kontakte vår servicetelefon på reisemålet senest 24 timer før hjemreisen for å få bekreftet at det ikke er endringer i tidtabellen. Telefonnummeret til servicesenteret står på reisedokumentet ditt.

Ut- og hjemreise skal alltid skje i henhold til reisedokumentet. Hvis du ikke sjekker inn på flyet eller er med på flyet fra Norge, mister du retten til å benytte hjemreisen, med mindre annet er avtalt og skriftlig bekreftet av Ving. Ubenyttet del av reisen refunderes ikke.

Priser

Priser

Våre priser styres av tilbud og etterspørsel, og du kan derfor oppleve at prisene kan endre seg. Prisene kan både gå opp og ned. Prisene kan også endre seg i forbindelse med ulike kampanjer som både vi, flyselskap og hotellkjeder gjennomfører.
Det er prisen ved bestilling som gjelder.

Barne- og ungdomsrabatter / ekstrasengsrabatter på charterreiser

Barne- og ungdomsrabatter / ekstrasengsrabatter på charterreiser

Barnerabatter gis normalt sett til barn mellom 2 og 11 år. Barn/ungdom mellom 12 og 17 år kan få spesielle rabatter på enkelte hotell. Rabatter regnes ut automatisk når du bestiller en reise på ving.no, og du kan se totalprisen og rabatter i prisspesifikasjonen etter at fødselsdato for alle reisende er lagt inn.

For alle barne- og ungdomsrabatter/ekstrasengsrabatter på hotellene gjelder:

  • Alle ordinære senger i rommet/leiligheten må være fylt opp av minst to fullt betalende personer (avhengig av hvor mange ordinære senger som finnes i rommet/leiligheten og uavhengig av alder) før det gis barne- og ungdomsrabatt/ekstrasengsrabatt.
  • Barne- og ungdomsrabatter/ekstrasengsrabatter kan ikke kombineres med andre rabatter.
  • Det er alltid barnets alder på hjemreisetidspunktet som gjelder.

Rabattene kan være annerledes på reiser med rutefly, cruise, fotballreiser og andre spesialreiser.

Barn under 2 år

For barn under 2 år som reiser med charterfly med en eller flere voksne, betales et administrasjonsgebyr, forutsatt at barnet ikke har eget sete på flyet.
Vær oppmerksom på at flere flyselskap (blant annet Sunclass Airlines) av sikkerhetsmessige årsaker, krever at barnet alltid sitter på fanget til en voksen ved takeoff og landing, uansett om det er kjøpt ekstra sete. Ved bestilling av reisen er det alltid barnets alder på hjemreisetidspunktet som gjelder.

Turistskatt, miljøavgift m.m.

Turistskatt, miljøavgift m.m.

Det finnes avgifter som ikke er inkludert prisen på reisen. Dette er avgifter/skatter som innkreves av lokale myndigheter på reisemålet i forbindelse med oppholdet. Skatten/avgiften er direkte koblet til din reise og avhenger blant annet av antall hotellovernattinger, standard på hotellet og reisemålet du besøker. Ving har ingen innflytelse på hvordan disse betales, og kan derfor ikke betales til oss. Avgiftene kan endres med kort varsel og uten varsel.

Forsikringer

Forsikringer

Det er viktig å ha en god reiseforsikring. Sjekk alltid hvilken type forsikring du har, og hvilken reisedekning som er inkludert. Vi tilbyr både avbestillingsforsikring for rutefly og reiseforsikring i samarbeid med Gouda, i tillegg til vår egen avbestillings- og endringsbeskyttelse.

Ta gjerne med helsetrygdekort (også kalt Helfo-kort/helsekort) på reisen. Vær oppmerksom på at dette kortet alene ikke dekker deg hvis uhellet er ute. Les mer om helsekortet her: Europeisk helsetrygdkort - Helsenorge

Ving vil gjøre sitt ytterste for å hjelpe og veilede i forbindelse med sykdom, ulykke eller dødsfall. Det er viktig at du kontakter forsikringsselskapet ditt så snart uhellet er ute. Det er alltid forsikringsselskapet og deres alarmsentral som håndterer saken. Forsikringsselskapet/alarmsentralen skal yte øyeblikkelig økonomisk hjelp, sørge for sykehusbehandling og stå for organiseringen av eventuell hjemtransport. Sørg for å ta vare på alle kvitteringer for utlegg i forbindelse med sykdom/ulykke, samt eventuell bekreftelse fra lege hvis du har vært sengeliggende i ferien. Dette tar du videre til forsikringsselskapet ditt for eventuell refusjon.

Pass-, visum- og innreiseregler

Pass- og visumregler

Det er ditt eget ansvar å sørge for at du har de nødvendige dokumentene for gjennomføring av reisen, slik som gyldig pass, nasjonalt ID-kort med reiserett og visum. Barn må ha eget pass. Passet må være gyldig for hele reisens varighet. Mange land krever også at passet skal være gyldig i minst seks måneder etter hjemkomstdatoen. Passet må være maskinlesbart. For norske statsborgere med fødested utenfor Norge kan andre regler gjelde. Har du en annen nasjonalitet enn norsk, bør du undersøke hva som gjelder med den aktuelle ambassaden/konsulatet. Vær også oppmerksom på at du kan bli nektet innreise med et skadet pass/nødpass, og at det kan være krav om visum ved mellomlandinger. Ta kontakt med ambassaden for mer informasjon.

Visum kreves for innreise til visse land. Med mindre annet er oppgitt, betaler du selv for eventuelle kostnader forbundet med visumsøknaden. Vi anbefaler at visum ordnes i Norge.

Les mer om hva som gjelder for de ulike landene: Pass og Visum - Reiseinformasjon | Ving

Innreiseregler og Utenriksdepartementet

Det er viktig at du alltid holder deg oppdatert på ulike lands innreiseregler. Regjeringen/Utenriksdepartementet har oppdatert informasjon om innreiseregler. Les mer om Utenriksdepartementets pass- og visumregler her: UDs reiseinformasjon - regjeringen.no

Forsinkelser, flytidsendringer og erstatningsfly

Forsinkelser

Alle flyselskap gjør sitt beste for å overholde de oppgitte flytidene. Det er imidlertid alltid en viss mulighet for at du kan bli forsinket på reisen. Vi anbefaler derfor at store begivenheter, som for eksempel bryllup og viktige møter, ikke planlegges tett opp mot reisens start- eller sluttidspunkt. Hvis du skal reise videre med tilslutningsfly, tog eller lignende, bør du beregne en tidsmargin på minst fire timer ved utreise og etter ankomst.

En gjennomgående flyreise med flybytte, bestilt via oss, kan ha kortere tidsmargin. Hvis det oppstår forsinkelse, vil flyselskapet eller flyselskapets handlingsagent på flyplassen hjelpe deg.

Flyforsinkelse | Ving

Forsinkelse ved mellomlanding

Hvis du mot formodning skulle bli forsinket og ikke rekker videre fly til din sluttdestinasjon, kan du alltid kontakte flyselskapet eller flyselskapets handlingsagent på flyplassen. Det er de som er ansvarlige for å hjelpe deg med å endre flyreisen.

Dersom det ikke er mulig å fly videre til sluttdestinasjonen samme dag, vil flyselskapet eller flyselskapets handlingsagent sørge for overnatting, forpleining og eventuelle ekstra omkostninger. Kan de ikke hjelpe til med overnatting, har du selv mulighet til å finne et hotell innenfor rimelig prisnivå. Dette kravet kan du sende direkte til flyselskapet etter hjemkomst. Husk å kontakte hotellet og eventuelt transportselskapet om endret ankomst.

Tidendringer

Avreise- og ankomsttider er foreløpige, og endringer på flytider kan forekomme. Vær oppmerksom på at det kan skje tidendringer helt fram til avreisedagen i forbindelse med omlegging av flytrafikken.

Ving er ikke ansvarlig for arrangementer eller tilslutningsreiser som ikke er en del av pakkereisen eller avtalen med Ving. Vi anbefaler at du kjøper tilslutningsbilletter som kan avbestilles eller endres, og at du beregner en tidsmargin på minst fire timer ved utreise og etter ankomst.

Erstatningsfly

Flyselskapene har mulighet til å leie inn erstatningsfly hvis det planlagte flyet er forsinket tilbake fra service eller lignende. Innleide fly kan variere i design, standard og service- og underholdningstilbud. Dersom du ikke får de tilvalg du har bestilt, som forhåndsbestilte seter, mat om bord osv., vil dette bli refundert.

For deg som er bevegelseshemmet

For deg med nedsatt funksjonsevne

Vi har samlet nyttig informasjon som er viktig å tenke på hvis du reiser med funksjonsnedsettelse, har funksjonshindringer, eller hvis du skal ha med deg medisinsk utstyr som for eksempel rullestol. Les mer her

Vaksiner, medisinsk utstyr, graviditet og nyfødte barn

Vaksiner og medisiner

Det er ditt eget ansvar å sørge for nødvendige vaksiner i forbindelse med reisen. Kontakt legen din eller et vaksinasjonssenter for ytterligere informasjon.

Nødvendige medisiner må pakkes i håndbagasjen og oppbevares i originalinnpakning. Det er svært viktig at du undersøker om det er krav om legeattest eller annen dokumentasjon på engelsk for medbragte medisiner. Attest/dokumentasjon fås hos legen eller apoteket. Les mer om medisinsk utstyr som tas med på reisen: Kundservice Ving - Hvilke regler gjelder

Graviditet

Gravide må fra uke 28 (kan variere avhengig av flyselskap) kunne fremvise legeerklæring om flytillatelse på engelsk ved innsjekking både på utreisen og hjemreisen. Fra 4 uker før forventet termin, tillates ikke flyvning. Manglende legeerklæring kan medføre at man nektes ombordstigning.

For gravide som skal reise på cruise, er grensen 23 uker.

Særlige regler for reise til Tyrkia

Ved manglende legeerklæring kan den gravide bli undersøkt av flyplassens lege for egen regning.

Nyfødte barn

Nyfødte barn anbefales å være minimum 7 dager gamle før flyvning.