Kombinasjonen av de tilbudte reisetjenester utgjør en pakkereise som nevnt i EU-direktiv 2015/2302. Derfor omfattes du av alle EU-rettigheter som gjelder for pakkereiser. Ving har det fulle ansvaret for gjennomføringen av hele pakkereisen. Ving har dessuten en lovpålagt plikt til å tilbakebetale dine utgifter til hjemtransport dersom selskapet går konkurs.
Les mer om rettigheter som gjelder for pakkereiser her.
Kjøp av kun flybillett er ikke underlagt «Lov om Pakkereiser» eller våre reisevilkår. Mat på flyet og innsjekket bagasje bestilles samtidig med flybilletten.
Hvis du har bestilt "kun fly" må du ha din mobiltelefon slått på minst 24 timer før hjemreisen slik at du kan motta SMS om eventuelle endringer av avgangstiden for hjemreisen. Dersom du ikke har mobiltelefon som fungerer i utlandet, må du selv kontakte vår servicetelefon på reisemålet senest 24 timer før hjemreisen for å få bekreftet at det ikke er endringer i tidtabellen. Telefonnummeret til servicesenteret står på reisedokumentet ditt
Ut- og hjemreise skal alltid skje i henhold til reisedokumentet. Hvis du ikke sjekker inn på flyet eller er med på flyet fra Norge, mister du retten til å benytte hjemreisen, med mindre annet er avtalt og skriftlig bekreftet av Ving. Ubenyttet del av reisen refunderes ikke.
Våre priser styres av tilbud og etterspørsel, og du kan derfor oppleve at prisene kan endre seg. Prisene kan både gå opp og ned. Prisene kan også endre seg i forbindelse med ulike kampanjer som både vi, flyselskaper og hotellkjeder gjennomfører.
Det er prisen ved bestilling som gjelder.
Barnerabatter gis normalt sett til barn mellom 2 og 11 år. Barn/ungdom mellom 12 og 17 år kan få spesielle rabatter på enkelte hoteller. Rabatter regnes ut automatisk når du bestiller en reise på ving.no, og vil komme fram under prisspesifikasjonen etter at fødselsdatoer på alle reisende er lagt inn.
For alle barn- og ungdomsrabatter/ekstrasengsrabatter på hotellene gjelder:
Rabattene kan være annerledes på reiser med rutefly, cruise, fotballreiser osv.
For barn under 2 år som reiser på en charterreise med en eller flere voksne, betales et administrasjonsgebyr, forutsatt at barnet ikke har eget sete på flyet.
Vær oppmerksom på at flere flyselskaper (blant annet Sunclass Airlines) av sikkerhetsmessige årsaker, krever at barnet alltid sitter på fanget til en voksen ved start og landing, uansett om det er kjøpt ekstra sete. Ved bestilling av reisen er det alltid barnets alder på hjemreisetidspunktet som gjelder.
Det finnes avgifter som ikke inngår i reisens pris. Dette er avgifter/skatter som innkreves av lokale myndigheter på reisemålet i forbindelse med oppholdet. Skatten/avgiften er direkte koblet til din reise og avhenger av bl.a. av antall hotellovernattinger, standard på hotellet og reisemålet du besøker. Ving har ingen innflytelse på hvordan disse betales. De kan derfor ikke betales til oss. Avgiftene kan endres med kort varsel og uten varsel.
Det er viktig å ha en god og riktig reiseforsikring. Sjekk alltid hvilken type forsikring du har og hvilken reisedekning som er inkludert. Vi tilbyr både avbestillingsforsikring for rutefly og reiseforsikring i samarbeid med Gouda, i tillegg til vår egen avbestillings- og endringsbeskyttelse.
Ta gjerne med helsetrygdekort (også kalt Helfo-kort/helsekort) på reisen. Vær oppmerksom på at dette kortet alene ikke dekker deg om uhellet er ute. Les mer om helsekortet her: Europeisk helsetrygdkort - Helsenorge
Ving vil gjøre sitt ytterste for å hjelpe og veilede i forbindelse med sykdom, ulykke eller dødsfall. Det er viktig at du kontakter ditt forsikringsselskap så snart uhellet er ute. Det er alltid forsikringsselskapet og deres alarmsentral som håndterer saken. Forsikringsselskapet/alarmsentralen skal yte øyeblikkelig økonomisk hjelp, sørge for sykehusbehandling og stå for organisering av eventuell hjemtransport. Sørg for å ta vare på alle kvitteringer for utlegg i forbindelse med sykdom/ulykke, samt eventuell bekreftelse fra lege hvis du har vært sengeliggende i ferien. Dette tar du videre til ditt forsikringsselskap for eventuell refusjon.
Det er ditt eget ansvar å sørge for at du har de nødvendige dokumentene for gjennomføring av reisen slik som gyldig pass, nasjonalt ID-kort med reiserett og visum. Barn må ha eget pass. Passet må være gyldig under hele reisens varighet. Mange land krever også at passet skal være gyldig i minst seks måneder etter hjemkomstdatoen. Passet må være maskinlesbart. For norske statsborgere med fødested utenfor Norge kan det gjelde andre regler. Har du en annen nasjonalitet enn norsk, bør du undersøke hva som gjelder med den aktuelle ambassaden/konsulatet. Vær også oppmerksom på at du kan bli nektet innreise med et provisorisk/skadet pass og at det kan være krav om visum ved mellomlandinger. Ta kontakt med ambassaden for mer informasjon.
Visum kreves for innreise til visse land. Med mindre annet er oppgitt, betaler du selv for eventuelle kostnader forbundet med visumsøknaden. Vi anbefaler at visum ordnes i Norge.
Les mer om hva som gjelder for de ulike land: Pass og Visum - Reiseinformasjon | Ving
Det er viktig at du alltid holder deg oppdatert på de ulike lands innreiseregler. Regjeringen/Utenriksdepartementet har oppdatert informasjon for de forskjellige landene. Les mer om Utenriksdepartementets pass- og visumregler: UDs reiseinformasjon - regjeringen.no
Alle flyselskap gjør sitt beste for å overholde de oppgitte flytidene. Det er dog alltid er en viss mulighet for at du kan bli forsinket på reisen. Vi anbefaler derfor at store begivenheter, som for eksempel bryllup og viktige møter, ikke planlegges tett opp mot reisens start- eller sluttidspunkt. Hvis du skal reise videre med tilslutningsfly, tog eller lignende, bør du beregne en tidsmargin på minst fire timer ved utreise og etter ankomst.
En gjennomgående flyreise som har flybytte, og som er bestilt via oss kan ha kortere tidsmargin. Hvis det oppstår forsinkelse, vil flyselskapet eller flyselskapets handlingsagent på flyplassen hjelpe deg.
Hvis du mot formodning skulle bli forsinket og du ikke rekker videre fly til din sluttdestinasjon, kan du alltid kontakte flyselskapet eller flyselskapets handlingsagent på flyplassen. Det er de som er ansvarlige for å hjelpe deg med å endre flyreisen.
Dersom det ikke er mulig å fly videre til sluttdestinasjonen samme dag, vil flyselskapet eller flyselskapets handlingsagent sørge for overnatting, forpleining og eventuelle ekstra omkostninger. Kan de ikke hjelpe til med overnatting, har du selv mulighet til å finne et hotell innenfor rimelig prisnivå. Dette kravet kan du sende direkte til flyselskapet etter hjemkomst. Husk å kontakte hotellet og eventuelt transportselskapet om endret ankomst.
Avreise- og ankomsttider er foreløpige, og endringer på flytider kan forekomme. Vær oppmerksom på at det kan skje tidendringer helt fram til avreisedagen i forbindelse med omlegging av flytrafikken.
Ving er ikke ansvarlig for arrangement eller tilslutningsreiser som ikke er en del av pakkereisen, og avtalen med Ving. Vi anbefaler at du kjøper tilslutningsbilletter som kan avbestilles eller endres, og at du beregner en tidsmargin på minst fire timer ved utreise og etter ankomst.
Flyselskapene har mulighet til å leie inn erstatningsfly hvis det planlagte flyet er forsinket tilbake fra service eller lignende. Innleide fly kan variere i design, standard og service- og underholdningstilbud. Dersom du ikke får de tilvalg du har bestilt, som forhåndsbestilte seter, mat om bord osv., vil dette bli refundert.
Vi har samlet sammen nyttig informasjon som er viktig å tenke på hvis du reiser med funksjonsnedsettelse, funksjonshinder eller hvis du skal ha med deg medisinsk utstyr som for eksempel rullstol. Les mer her
Det er ditt eget ansvar å sørge for nødvendige vaksiner i forbindelse med reisen. Kontakt legen din eller et vaksinasjonssenter for ytterligere informasjon.
Nødvendige medisiner må pakkes i håndbagasjen. Medisin skal oppbevares i originalinnpakning. Det er svært viktig at du undersøker om det er krav om legeattest eller annen dokumentasjon på engelsk på medbragte medisiner. Attest/dokumentasjon fås hos legen eller apoteket. Les mer om medisinsk utstyr som tas med på reisen: Kundservice Ving - Hvilke regler gjelder
Gravide må fra uke 28 (kan være forskjellig fra flyselskap til flyselskap) kunne fremvise legeerklæring om flytillatelse på engelsk ved innsjekking på utreisen og hjemreisen. Fra 4 uker før forventet termin, tillates ikke flyvning. Manglende legeerklæring kan medføre at man avvises på flyvningen.
For gravide som skal reise på cruise, er grensen 23 uker.
Ved manglende legeerklæring kan den gravide bli undersøkt av flyplassens lege for egen regning.
Et friskt nyfødt barn anbefales å være minimum 7 dager før flyvning.