Nok et spesielt reiseår kan legges bak oss, og selv om det kan føles fjernt med både Omikron og omfattende reiserestriksjoner, så er det faktisk ikke mer enn et år siden at dette var hverdagen. Dermed var det kanskje ikke så rart at 2022 var preget av et oppdemmet reisesug, og man kunne snakke om ketchupeffekten når alle ville reise ut og gjenoppdage verden igjen – noe som førte med seg utfordringer som passkø, flyplasskaos, flykanselleringer og streik. Ukrainakrigen rammet oss også med usikkerhet i både omverdenen og økonomien, i tillegg til direkte konsekvenser med endrede reiseruter til Asia.
Vi så også en gledelig renessanse for charterreiser, og mange nye gjester ble klar over fordelene med pakkereisen. Det ble satt pris på at det var noen som tok det overordnede ansvaret for fly, hotell og transfer. De klassiske destinasjonene rundt Middelhavet, med Hellas som nummer én hos Ving, booket alle godt. En annen klar trend dette første virkelige reiseåret etter pandemien, var at flere så ut til å ville unne seg det lille ekstra. Mange hadde spart penger og benyttet anledningen til å bestille et bedre hotell, eller å dra på en etterlengtet drømmetur.
Spørsmålet om bærekraft har også vokst ytterligere i betydning blant forbrukerne. Flere mennesker enn tidligere ønsker å bestille ferie med en arrangør som investerer i bærekraft enn tidligere. Vings reisepanel viser nemlig en økning på 31% sammenlignet med for 5 år siden. For Ving er bærekraft høyt prioritert, og det investeres nå i en ny og mer miljøvennlig flyflåte i deres eget flyselskap Sunclass Airlines. Ving satser også aktivt på reiselivsbransjens grønne omstilling gjennom et samarbeid med Climate Point. Men bærekraft betyr også omsorg for mennesker og dyr, noe Ving satser på gjennom to nye partnerskap; Redd Barna og World Animal Protection.
Marie-Anne Zachrisson, Country Manager i Ving.
Lengselen etter å oppleve nye kulturer og skape nye reiseminner lever videre, selv i tider med uro.
"- Det er ingen tvil om at mange fortsatt har en stor reiselyst etter de tapte reiseårene vi legger bak oss, men i den situasjonen vi er i nå har det blitt ekstra viktig med rimelige ferier og trygghet. 2023 vil fortsatt være preget av usikkerhet, men vi vet også at reiser er noe av det siste folk ønsker å nedprioritere. Det er et stort ønske om å gjenoppdage verden, utforske kjente reisemål videre, være aktiv, skape nye minner sammen og reise med omtanke."
En fersk nordisk undersøkelse fra Ipsos viser at selv om forbrukerne er mer restriktive og økonomiske i dag, så er reiser fortsatt høyest prioritert når ekstra penger er tilgjengelig – til og med før finansielle investeringer og forbrukskjøp av klær, mat og innredning. Nesten en tredjedel av de spurte (28%) rangerte reiser øverst på ønskelisten, og ser man på generasjonen "boomers" (58-76 år) er dette tallet enda høyere med så mange som 36%.
I usikre tider med inflasjon, høye strømpriser, dårligere økonomi og krig i Ukraina, vil trygghet være høyt prioritert i årene som kommer. Dette manifesterer seg på flere måter, blant annet i valg av destinasjoner. Folk ser rett og slett etter destinasjoner som er kjente og føles sikre. Ikke så sjeldent reiser de også tilbake til samme hotell.
Før en tur har det også blitt vanligere å gjøre flere forberedelser enn tidligere – man søker mer, sammenligner grundigere og forsikrer seg om at man gjør et godt og riktig valg.
En effekt av pandemien er også at flere har sett nytten av å ha en arrangør i ryggen, som tar ansvar for hele reisekjeden – noen som er der hvis noe skjer, har et høyt servicenivå og omfattes av pakkereiseloven. Som kunde vil du rett og slett ikke risikere å stå alene om noe skjer, du vil vite at det er noen bak deg som både sørger for kvalitet og tar ansvar.
Pakkereisen har dermed fått sin renessanse, og i Vings reisepanel svarer nærmere 4 av 10 (40%) at det har blitt viktigere for dem å bestille turen med en charterarrangør sammenlignet med før pandemien. Rundt 2 av 10 svarer også at de sjeldnere bestiller transport, fly og hotell hver for seg, sammenlignet med før pandemien.
To parallelle, men motstridende reisetrender som Ving har lagt merke til er at både segmentet premiumreisende og prisjegere øker.
For de som ikke er så berørt av den økonomiske krisen, står «Once in a lifetime»-reiser høyt på ønskelisten. Disse reisende ønsker å gjøre opp for tapte reiseår og unner seg finere hotell og rom, besøker steder på bucketlisten sin, feirer jubileer, ferierer på mer eksotiske reisemål og deltar på unike og spektakulære opplevelser.
Etterspørselen etter drømmedestinasjoner som Maldivene og Mauritius har økt, og utgjør nå rundt 5% av Vings totale andel av reisende som bestiller ruteflypakker sammenlignet med 4% året før pandemien, 2019. Mauritius har vært en god bidragsyter til dette, og har i løpet av høsten og innspurten av 2022 økt med nesten 25% sammenlignet med samme periode før pandemien, sesongen 2018/2019.
Samtidig er det en gruppe som i økende grad leter etter det optimale kuppet der lommeboken på mange måter får kontrollere valget av både destinasjon, reiselengde og hotell. Men jakten på den økonomivennlige ferien handler ikke bare om pris, den handler også om kvalitet. Destinasjoner som Tyrkia kan derfor bli populært til sommeren, da mange søker etter rimelige reiser uten å måtte gå for mye på kompromiss med standard og kvalitet.
Allerede i år seilte Hellas opp som en favoritt blant norske feriegjester, og alt tyder nå på at også sommeren 2023 det blir en ekte Hellas-sommer. For å møte kundenes etterspørsel vil Ving øke andelen reiser til Hellas med 13% sammenlignet med forrige sommer. Før pandemien, i normalåret 2019, dro 21% av Vings reisende til Hellas og sommeren 2023 kommer dette tallet til å være på 38%.
Det er ingen tvil om at den greske drømmen lever i beste velgående. Da Ving spurte reisepanelet om hvilket land de helst ville reise til neste sommer, valgte rundt 4 av 10 (38%) Hellas.
Landet oppleves som genuint, og er for mange selve symbolet på en fantastisk middelhavsferie. Den greske skjærgården tilbyr både natur, kultur og historie – elementer som mange reisende i dag ser etter. Det finnes et bredt spekter av både destinasjoner og hoteller, fra det lille og autentiske til det større og mer internasjonale. I tillegg tiltrekkes mange av den greske maten, mulighetene for en aktiv ferie og alle de vakre strendene og badebuktene.
Sammenlignet med mange andre destinasjoner i Middelhavet, er landet også relativt rimelig. Hellas er ansvarlig for det store oppsvinget kommende sommer, men Spania lokker også – da hovedsakelig med Mallorca som er sommerens mest populære destinasjon.
**Topp 5: Hvilket reisemål har du mest lyst til å besøke i sommer? (Vings reisepanel) **
Under pandemien trente mange hjemme, og det siste året har vi sett et oppsving i interessen for yoga, CrossFit og familietrening, noe som vil fortsette i 2023.
Yoga: Med alle de positive helseeffektene yoga bringer, er det ikke rart at yogaturer er blant de mest populære blant Vings treningsreiser. I 2022 økte antall søk etter yogaturer på Ving.no med 26% prosent sammenlignet med 2019. Vi utvider derfor yogatilbudet neste år med enda flere plasser og nye destinasjoner, blant annet til Nepal.
CrossFit: Vi så en stor etterspørsel etter CrossFit- og Functional Fitness-reiser i 2022, og samarbeidet vårt med Wolfpack Training var svært populært. Med disse treningsturene nådde vi et publikum vi tidligere har hatt lite av, nemlig menn i aldersgruppen 40-50 år. I 2023 arrangerer vi derfor flere CrossFit-turer til både Tenerife, Kreta og Rhodos.
**Familietrening: ** I 2022 var SATS-klassene Family Yoga og Family Crosstraining de to treningsaktivitetene som tiltrakk seg flest gjester på våre egne hotell, Sunwing Family Resorts og Ocean Beach Club.
I 2022 deltok over 8 500 nordiske gjester i familietrening på hotellene våre, og vi er overbevist om at familier ønsker å oppleve bevegelsesglede sammen neste år også. Derfor utvider vi tilbudet av familieaktiviteter frem til sommeren 2023 med blant annet konseptet Family Sport, som inviterer til aktiviteter som tennis, basketball, fotball, padel og volleyball.
Trendene peker mot mer autentisitet. Folk ønsker å se de spesielle stedene og besøke de små perlene, som for eksempel restauranter der man får oppleve ekte, lokal matkultur. Til våre egne hotell i Spania kjøper vi lokale frukter og grønnsaker i sesong, produsert innenfor en radius på maks 10 mil fra hotellet - såkalte Km0-produkter. Mange av våre hotell ved Middelhavet har også sine egne krydder- og frukthager.
Mange ønsker å være aktive, oppleve naturen og samtidig oppdage destinasjonen – gjerne på sykkel eller fottur.
På Gran Canaria har Ving inngått et samarbeid med den lokale ekskursjonsarrangøren Climbo, som tilbyr spektakulære aktiviteter utenfor allfarvei, inkludert klatre- og fotturer der du kan vandre gjennom Gran Canarias egen Gran Canyon, samt turer med bading i grotter der du også kan nyte typiske, lokale råvarer. De nye utfluktene ble raskt en suksess, og har på kort tid blitt noen av de mest etterspurte utfluktene i Vings program på øya - noe som vitner om at mange reisende ønsker å utforske kjente destinasjoner på en ny måte.
Ville dyr i fangenskap som er tvunget til å være underholdning for turister er utdatert. Ving samarbeider med den internasjonale dyrevernorganisasjonen World Animal Protection, for å sikre at utflukter som involverer dyr ikke går på kompromiss med dyrenes velferd.
I Thailand kan gjestene droppe elefantridningen og i stedet få en opplevelse utenom det vanlige ved å besøke elefanter som er reddet fra dårlige forhold i dyreparker og trekkingleirer. Disse elefantene lever nå fritt i reservat, og kan sees på trygg avstand for både gjestene og elefantene.
På Tenerife kan man se hvaler i sitt naturlige habitat ved å dra på båtturer som er tilrettelagt med hensyn til dyrenes ve og vel. Flere spennende aktiviteter vil komme i 2023.
Om undersøkelsen «Reisepanelet»
Travel Panel er et internettbasert, uavhengig og apolitisk panel som reflekterer synspunkter på ferier, reiser og andre relaterte spørsmål. Dette panelet har blitt besvart av 4317 nordmenn. Undersøkelsen ble gjennomført uke 50, 2022. Deltakelse er frivillig og helt gratis, og du kan når som helst forlate panelet. Utvalget er et såkalt bekvemmelighetsutvalg, og respondentene velger å gjøre det selv via en nettbasert spørreundersøkelse.
Kilde: Google Travel Report (Ipsos)
Ipsos, Essentials Report, 06.10 til 10.10.2022. Bas: 9986 respondenter i Norden.