Som alltid når du reiser med vårt eget flyselskap Sunclass Airlines, kan du se frem til en behagelig flyreise der du reiser både trygt og komfortabelt til våre mest populære reisemål.
I 2023 fikk vi to nye A330-900neo og en A321neo. I løpet av første kvartal 2024 kom det ytterligere en A321neo inn i flåten
Vings flyselskap, Sunclass Airlines, planlegger å bytte ut hele flyflåten sin. Målet er å investere i nye og langt mer drivstoffeffektive fly i årene som kommer. På Sunclass Airlines bruker et moderne NEO-fly opptil 22 prosent mindre drivstoff per passasjerkilometer sammenlignet med selskapets CEO-fly*. NEO er den moderne og mest drivstoffeffektive versjonen av flymodellene A321 og A330. Drivstoffbesparelsen avhenger av flytype, passasjerbelegg og sesong. Og innen 2030 skal hele flyflåten vår oppgraderes med nye, mer effektive NEO-fly.
De to nye A330-900neo har for eksempel fått 4,34 av 5 mulige i helhetsvurdering i Vings gjesteanmeldelse, og både besetningen og passasjerene roser det nye flyet.
Vår største klimapåvirkning som selskap kommer fra forbrenningen av flydrivstoff og de utslippene dette fører til i atmosfæren. Luftfart står i dag for ca. 3 % av verdens samlede CO2-utslipp, og vi må, i likhet med alle bransjer, redusere våre utslipp.
De siste 20 årene har vårt eget flyselskap Sunclass Airlines redusert sine utslipp med 20 % pr. passasjerkilometer, blant annet ved økt effektivitet og redusert drivstoff-forbruk. Som charterselskap jobber vi med å effektivisere vår forretningsmodell og i størst mulig grad fylle flyene våre, samt fly gjestene direkte til deres destinasjon. Fulle fly som flyr direkte gir lavere utslipp pr. passasjerkilometer sammenlignet med halvfulle fly med mellomlandinger.
*I forhold til 2019-nivå.
Vi vil redusere plastforsøplingen. Selskapets mål er å fjerne engangsartikler av plast og få byttet dem ut med produkter i alternative materialer på våre egne fly og hotell, senest i 2023. Initiativet, som ble startet allerede i 2017, har bidratt til en betydelig reduksjon av plastartikler i hele virksomheten vår. Les mer om vårt bærekraftsarbeid.
Vi skal gjennomføre operasjonelle forbedringer, som nye datasystem, vektreduksjoner og optimering av serviceprogrammet om bord. Vi forventer oss dessuten en bedret luftrominfrastruktur over hele Europa. I tillegg skal vi investere i ny teknologi. Allerede i dag er vi engasjert i NISA, et nordisk initiativ for mer bærekraftige fly.
• Mer bærekraftige drivstofftyper (SAF) kommer til å kunne bidra positivt til klimareduseringsmålet. Vi har inngått partnerskap med flere produsenter av syntetisk drivstoff / e-fuel, og vi er klare til å ta dem i bruk så snart de er tilgjengelige på marked. Vi har også inngått et samarbeid med investeringsrådgiverne ClimatePoint, som fokuserer på virksomheter som utvikler ny teknologi til det grønne skiftet. Vi er også engasjert i Nordic Initiative for Sustainable Aviation (NISA), et nordisk initiativ som ønsker å styrke forutsetningene for en mer bærekraftig flyindustri.
• 2050-målet skal nås gjennom en kombinasjon av mer bærekraftig drivstoff, som e-fuel, og ny teknikk, som fly med forbrenningsmotorer og lagring av CO2 gjennom Direct-Air-Capture-teknikk.
Vår visjon er å bli markedsledende i Norden når det kommer til bærekraft innenfor feriereiser med fly. Gjennom en rekke tiltak skal vi i tiden framover gjøre det lettere for våre gjester å ta de mest bærekraftige valgene når de reiser med oss. Og vi skal legge til rette for at de så enkelt som mulig kan reise med omtanke. Det vil naturligvis stille høye krav til oss, men også til våre gjester – og sammen skal vi sørge for å innfri disse.
Når du flyr med Sunclass Airlines begynner ferien om bord på flyet. Våre dyktige kabinansatte er kjent for sin gode service, og de får høyest score av alle de skandinaviske charterflyselskapene – en score gitt av gjestene selv.
For deg som bor på Sunwing, Sunprime og O.B.C.
* CEO står for ‘Current Engine Option’, og NEO står for ‘New Engine Option’.
** Ifølge opplysninger fra flyprodusenten Airbus reduseres støynivået med 33 % sammenlignet med dagens A330-200.