Blir du berørt av en forsinkelse på reisen kan det skyldes tekniske feil, værforhold eller for stor trafikk i luftrommet.
Flyforsinkelser kan forekomme og store begivenheter som f.eks. bryllup eller viktige møter bør derfor ikke planlegges tett opp til reisens start eller slutt. Skal du videre med tilslutningsfly, tog e.l. bør du ha en tidsmargin på minst 4 timer ved utreise og etter ankomst.
Vi vet hvor viktig det er å få informasjon når du blir berørt av en forsinkelse. Lenger ned kan du lese mer om våre rutiner og hva som gjelder når du reiser med henholdsvis charterfly og rutefly.
Vi informerer deg fortløpende via SMS. Ved forsinkelser forholder vi oss til den informasjonen flyselskapet eller flyselskapets representant gir, da det er de som har tilgang til de nyeste oppdateringene. Vi vil holde deg oppdatert etter hvert som vi mottar ny informasjon.
Det er viktig at du har med deg en mobiltelefon som er fulladet og påslått. Kontroller at mobilnummeret på reisebeviset stemmer.
Vi har ikke egne representanter på flyplassene i Norge. I utlandet hvor vi har personal/guideservice vil vi ha representanter til stede. Vær oppmerksom på at det ikke alltid er mulig for vårt personale å få adgang til transittområdet etter sikkerhetskontrollen.
Flyselskapet eller flyselskapets representanter vil komme med løpende informasjon om forsinkelsen. Det vil også være flyselskapet som tilbyr og sørger for overnatting, måltider og eventuell ombooking av flybilletten, dersom forsinkelsen overskrider en viss tid, både på ut- og hjemreisen din.
Ving er omfattet av Lov om Pakkereiser, og vi følger de inngåtte retningslinjer om erstatning for pakkereiser (se definisjonen på en pakkereise under "Spørsmål og svar"). Det betyr at en forsinkelse på utreisen kan gi rett til prisavslag (Alminnelige vilkår for pakkereiser pkt. 8.5 d). Forsinkelse på hjemreisen gir ingen rett til prisavslag på reisen, uansett hvor lang forsinkelsen er.
Nedenfor ser du når du kan ha rett til prisavslag på utreisen, i henhold til Alminnelige vilkår for pakkereiser.
Skyldes forsinkelsen tiltak fra luftfartsmyndighetene, eksepsjonelle værforhold, trengsel i luftrommet eller andre, lignende forhold arrangøren eller transportøren ikke kan ha innvirkning på, fordobles fristene. (Alminnelige vilkår for pakkereiser pkt 8.5 d).
*En dagsandel av reisens pris, fratrukket forsikringer og eventuelle tilleggsytelser.
Har du krav på erstatning for forsinkelse på utreisen, mottar du automatisk erstatning samt informasjon på e-post. Du behøver derfor ikke foreta deg noe.
Vær oppmerksom på at prisavslag for utreiser kun gjelder for pakkereiser (se definisjonen på en pakkereise under «Spørsmål og svar» lenger ned på siden). Dersom du har bestilt kun flybillett, vil du ikke få prisavslag.
Reiser du med rutefly må du kontakte oss, så vi kan se nærmere på det.
Vær oppmerksom på at prisavslag på utreisen kun gjelder for pakkereiser (se definisjonen på en pakkereise under "Spørsmål og svar" lenger ned på siden). Du vil derfor ikke få prisavslag hvis du kun har bestilt flybillett.
Hotell, utflukter, leiebil eller andre arrangement som ikke er en del av pakkereisen og avtalen med Ving, og som blir berørt av en flyforsinkelse, erstattes ikke av oss. Dette gjelder uavhengig av om du reiser med charterfly eller rutefly.
I henhold til Alminnelige vilkår for pakkereiser gir en flyforsinkelse på hjemreisen i utgangspunktet ikke rett til prisavslag
Ved lengre flyforsinkelser har du likevel rett til erstatning fra flyselskapet for visse merkostnader som mat og drikke (ikke alkohol). Normalt sørger vi for at du får en voucher fra flyselskapet via oss på våre charterdestinasjoner. Hvis du reiser med rutefly, bør du kontakte flyselskapet direkte ved gaten eller informasjonsskranken på flyplassen.
Krav på andre eventuelle merkostnader på grunn av flyforsinkelser rettes direkte til flyselskapet, eller til oss slik at vi kan avstemme med flyselskapet. Du kan også stille kravet til ditt forsikringsselskap. Du må legge ved dokumentasjon som tydelig viser hva disse ekstra utgiftene gjelder.
Dette sender du til oss via vårt vårt reklamasjonsskjema.
Spesifisert kvittering (NB! Alkohol dekkes ikke) for alle personer over 2 år skal sendes inn via vårt reklamasjonsskjema. Husk å oppgi bestillingsnummeret ditt. Det er hovedreisende på bestillingen som må kontakte oss.
Ved forsinket hjemkomst må du selv stå for eventuelle ekstrakostnader hvis du kommer for sent til fly-, tog-, bussforbindelser eller annen bestilt transport. Det samme gjelder eventuelle merutgifter til overnatting. Slike merutgifter kan du søke om å få dekket gjennom din private reiseforsikring.
Hvis reiseforsikringen ikke imøtekommer kravet ditt, har du mulighet til å rette kravet til oss, med følgende dokumentasjon:
• Avslag fra forsikringsselskapet eller reiseforsikringen din.
• Kvitteringer for merutgiftene. Det er viktig at kvitteringen viser hva utleggene gjelder (alkohol dekkes ikke). En VISA-kvittering eller en kontooversikt er ikke nok.
• Ved krav om tapt arbeidsfortjeneste må du vise til dokumentasjon fra din arbeidsgiver. Den skal inneholde dato for ikke oppmøte på jobb, hvilket beløp du har blitt trukket i lønn samt skattetrekk.
• Bestillingsnummer på reisen med Ving og kontonummer for eventuell refusjon.
Dette sender du til oss via vårt reklamasjonsskjema.
Ut over pakkereiseloven, som Ving følger, kan du også ha krav på erstatning i henhold til EUs rådsforordning 261/2004. Den omhandler flypassasjerenes rettigheter. For å søke om erstatning i henhold til EU261, må du rette henvendelsen direkte til flyselskapet. Vi som reisearrangør gjør ikke dette.
Din reise er underlagt de europeiske reglene hvis du:
• Reiser fra en hvilken som helst flyplass i EU eller
• Ankommer EU fra et land utenfor EU med en EU-operatør
• Ankom reisemålet minst tre timer for sent. Gjelder ikke dersom forsinkelsen skyldes for eksempel dårlig vær, streik, terrorisme, sabotasje, politisk uro eller uforutsette sikkerhetstiltak.
Kompensasjon etter Alminnelige vilkår for pakkereiser trekkes ifra en eventuell utbetaling etter EU's rådsforordning. (Alminnelige vilkår for pakkereiser pkt. 8.4)
Du kan lese mer om dine rettigheter ihht. EU261/2004 på Luftfartstilsynets hjemmeside
Har du reist med Sunclass Airlines, finner du informasjon og kontaktopplysninger her
En pakkereise består av minst to av de følgende reiseytelser, som du har kjøpt samlet hos Ving, og som samlet har en varighet på over 24 timer:
Reiseytelser er:
Forsinkelsen beregnes ut fra differansen i planlagte ankomsttid til reisemålet og den faktiske ankomsttid til reisemålet.
I de tilfeller der forsinkelsen blir av lengre karakter, kan det bli aktuelt med innkvartering. Dette vil du i så fall få nærmere informasjon om på flyplassen.
Ved forsinkelser forholder vi oss til den informasjonen flyselskapet eller flyselskapets representant gir, da det er de som har tilgang til de nyeste oppdateringene. Flyselskapene jobber hardt for å få det operative på plass og minimere ulempene for passasjerene. Det kan derfor skje at informasjonen ikke alltid kommer så raskt som vi skulle ønske.
I henhold til pakkereiseloven kan du velge å avbryte reisen, hvis flyforsinkelsen er på mer enn 24 timer fra forventet avreisetid, og få tilbakebetalt hele reisens pris fratrukket ev. forsikringer.
Tilleggsarrangementer som leiebil, utflukter, osv. eller viktige møter o.l. som ikke er en del av pakkereisen kjøpt av Ving, kompenseres ikke.
I henhold til EU-forordning 261 kan du velge å avbryte reisen dersom forsinkelsen overstiger 5 timer fra forventet avreisetid. Dette betyr at hvis du har kjøpt en flybillett, har du rett til refusjon av denne. Har du kjøpt en pakkereise, har du rett til refusjon av kostnaden for selve flyreisen, men ikke for pakkens øvrige deler (transport, hotell, m.m.). Flyreisen utgjør vanligvis 20-40 % av reisens pris uten eventuelle rabatter. Det eksakte beløpet får du ved å kontakte oss.
Tilleggsarrangementer som leiebil, utflukter, viktige møter og lignende som ikke er en del av pakkereisen kjøpt hos Ving, kompenseres ikke.
Vær oppmerksom på at innsjekket bagasje er sikkerhetsklarert til flyvningen, og hvis flyselskapet ikke er i stand til å få bagasjen av flyet, vil den bli ettersendt. Ventetiden på å motta bagasjen vil ikke utløse prisavslag.
Forsinkelseserklæringer er tilgjengelige i løpet av 1 uke etter ankomst/hjemkomst. Har du bruk for en forsinkelseserklæring fra Sunclass Airlines kan du hente ut en her:
Sunclass Airlines
Har du behov for en forsinkelseserklæring fra andre flyselskap, kan du gå inn på respektive flyselskaps nettsider - les mer her:
Charterfly
Rutefly
Alternativt kontakter du oss slik at vi kan hjelpe deg videre.