Vings produktsjef, Carlos Cebrian, forteller om de forskjellige typene av All Inclusive og gir gode tips for ferien din med All Inclusive.
La oss fastslå allerede nå at det finnes tusenvis av forskjellige varianter av All Inclusive, og det samme gjelder for kvaliteten. Etter min mening finnes det også to andre varianter, nemlig passiv og aktiv all inclusive. Den passive typen finnes mest i Karibia og på femstjerners hoteller, og jo lavere hotellkategori, desto mer aktiv blir den. Det lokale kjøkkenet, den lokale ølen og vinen gjør det til en god opplevelse nesten hver gang.
Du trenger ikke å gå opp i baren og hente drinken din selv. De kommer og serverer den ved bordet eller solsengen. Hvis du ønsker å slippe å hente maten selv fra buffeten, finnes det flere à la carte-restauranter på hotellet eller gratis romservice. Du trenger ikke å tenke på hva klokken er, da det serveres mat og drikke 24 timer i døgnet.
Det handler om å finne baren selv og ofte vente litt i kø før drinken blir servert. Alle måltider blir servert som buffet, noe som betyr selvbetjening av både mat og drikke. Hvis det er mulighet for romservice, vil både maten og leveringen koste ekstra. Det er ofte begrensede tider for servering av mat, drikke og is, så vær oppmerksom på klokken.
Det må imidlertid sies at kvaliteten på mat og drikke i visse tilfeller kan være minst like god på et aktivt All Inclusive-hotell som på et passivt. Men hotellkategorien gjenspeiles naturligvis også i All Inclusive-konseptet. Personlig tror jeg at den aktive typen egner seg mer for barnefamilier, mens den passive passer bedre for de som reiser uten barn.
Når du skal velge et All Inclusive-hotell, er det en god idé å bestemme deg for hva som er viktig så tidlig som mulig. Er det is til barna, antall restauranter og barer, tilbudet av gratis aktiviteter, kvaliteten på alkohol og vin eller noe helt annet. Velg gjerne en kategori som er litt høyere enn det du vanligvis velger. Det vil du sette pris på når du sitter på restauranten eller nyter en drink i baren.
1) På hjemreisedagen avsluttes All Inclusive ofte kl. 12, så det er lurt å ta et tidlig fly hjem.
2) Gi tips til bar- og serveringspersonalet selv om det er All Inclusive, gjerne i begynnelsen av ferien. Det kan bidra til litt bedre og raskere service, kanskje også et godt bord på terrassen til middagen.
3) På hoteller med mange barnefamilier (for eksempel Sunwing) kan det være lurt å vente litt og ikke spise så snart restauranten åpner. På den måten kan du ofte unngå de lange køene.
4) Spør i baren hvilken type alkohol som er inkludert. Ofte finnes det en bedre gin eller rom enn den de serverer for "alle andre".
5) Reserver bord så tidlig som mulig til eventuelle à la carte-restauranter som er inkludert, da det ofte er rift om plassene.
6) Ta deg tid den første dagen til å utforske utvalget av restauranter og barer, samt deres åpningstider. Det er synd å oppdage den herlige strandbaren hvor du kan nyte en drink ved solnedgangen på den siste dagen.
7) Ofte er det bedre å velge et stort hotell som kun tar imot All Inclusive-gjester og som er spesialbygd for formålet. Dette pleier å bety mer plass og høyere kvalitet på mat og drikke.
8) Hvis du ønsker 5-stjerners matopplevelser, bør du ikke bestille et hotell i kategori 3, og omvendt.
9) Ta en runde rundt buffeten for å få en oversikt, og prøv å dele måltidet opp i tre deler, slik at du ikke blander forrett, hovedrett og dessert på samme tallerken.
10) På mange hoteller kan du få en piknikkurv hvis du skal på utflukt. Sørg for å sjekke dette i resepsjonen.
Her har du på forhånd betalt for alle måltider - også de innimellom - som drikkevarer og mange av hotellfasilitetene.
På mange av våre hoteller kan du velge All Inclusive eller andre gunstige måltidspakker.
Mange mennesker velger å reise med All Inclusive. Vi forteller hvorfor det har blitt så populært og hvem det henvender seg til.